Annons:
Etikettallmänt
Läst 11694 ggr
blåbärspajen
7/16/16, 5:25 PM

Tjocka längsgående linjer

Hej Är det normalt att ha tjocka längsgående linjer på naglarna? Dom är "röda" eller iaf mörkare än nageln är och ca 1 mm breda..

Annons:
[Tibonnanj]
7/17/16, 2:18 PM
#1

Du borde kanske kolla upp det. Googla lite.

Ett av resultatet jag fick va att det kan va ett tecken på hudcancer. men jag är inte kunnig och vet heller inte hur dina naglar ser ut.

Zadeira
7/23/16, 11:36 AM
#2

Svårt att säga utan bild.

blåbärspajen
8/8/16, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild

blåbärspajen
8/8/16, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vänster hand..

Zadeira
8/8/16, 8:31 PM
#5

Googling ger lite olika svar, och jag hittar ingen säker källa utan mest bloggar, hemmets veckotidning och liknande. Mina är likadana, kanske inte riktigt så höga skåror men ändå så att det syns. Verkar vara normalt, om det inte är i kombination med andra konstigheter på naglarna eller extrema skåror.

Längsgående fåror och åsar

: svaga/måttliga ränder är helt normalt. Mer uttalade kan bero på kalkbrist, njurproblem, dåligt näringsupptag. Kraftiga ränder kan tyda på hudsjukdom och, särskilt när de förekommer på tumnaglarna, en överbelastad tjocktarm eller för långsam tarmmotorik

vertical ridges are no big deal, they are a usual part of aging

Randiga och skårade naglar: Orsak: Det här problemet har genetiska orsaker men kan också komma med stigande ålder. Räfflor på naglarna kan jämföras med rynkor på huden.

Symtom: Nageln har fåror i fingrets riktning.
Orsak: Diskreta längsgående fåror är helt normala, det har alla. Är de mycket uttalade kan de bero på en hudsjukdom.

gudilondon
9/4/16, 11:27 PM
#6

Hur har du det med dina sköldkörtelvärden? Om man har för låg ämnesomsättning så kan det påverka naglarna, så kan även psoriasis ställa till det. Be distrikt-sköterskan titta på dem!

Annons:
RoxannaS
10/2/16, 3:28 PM
#7

Nu blev jag rädd. Jag skulle kunna pricka in allting, sköldkörtelproblem (har magkatarr = matsmältningsproblem = dåligt upptag av näring) njurproblem (kissar typ jämt) värk i tarmen till och ifrån (dagligen) ålder kan säkert också vara involverat. 🤔


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: