Annons:
Etiketttips
Läst 2893 ggr
Caf_Roy
10/20/16, 1:19 PM

Fnasigt ovanför naglarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör man för att det inte ska fnasa upp sig så här ovanför naglarna? Är så lätt att dom där fnasorna fastnar i saker (typ när jag fixar med håret eller tar på mig vantar) och dras upp så det börjar blöda, både ovanför och runt nageln och själva nagelbandet. Syns en liten skorpa på pekfingret. Biter inte där eller nånting, bara klipper av fnasorna med nagelsax när de blir så långa (över 1mm) att de fastnar i typ vad som helst och börjar blöda. Några tips?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Aleya
10/20/16, 1:29 PM
#1

Smörj händerna ofta. Särskilt nu då det börjar bli kallt så blir det oftare att nagelbanden fransar sig. Arbetar du i vården och använder mycket handsprit?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
10/20/16, 1:45 PM
#2

Skulle tro att det kan ha att göra med någon vitaminbrist så kanske börja med en multivitamin. Själv smörjer jag mig med kokosolja vid behov.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tuulikki]
10/20/16, 3:19 PM
#3

Olja nagelbanden och smörj in händerna ofta. Som #2 nämner kanske du har någon vitaminbrist, det går att kolla upp på vårdcentralen men vill man inte det kan man köpa tillskott på apoteket.

TatsuOni
10/21/16, 11:38 AM
#4

Jag har mycket problem med torra händer och hudflikar som du.
Det som hjälper mig är att:

  • Smörja och olja in händer och nagelband flera gånger om dagen. Gärna massera in handkrämen ordentligt runt naglarna.

  • Alltid använda varma vantar/handskar när det är kallt ute.

  • Alltid använda diskhandskar när jag diskar.

  • Inte tvätta/utsätta händerna för vatten mer än nödvändigt.

Även en bra kost är viktig. Se till att du får i dig allt du behöver.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: