Kan jag göra något ?
Min pekfinger nagel och båda ringfingernaglarna är mjuka, finns där något jag kan göra ?
Och sen har nageln på lillfingert fått en spricka från sidan typ 3mm inåt, kan man typ "lima" eller de kan vara så?
oh sen undrar jag hur många gånger om dagen, jag kan smörja in nageln med olivolja ?
Mina naglar är också jättemjuka, undvik för mycket kontakt med vatten (t.ex. handskar när du diskar) och olja in :) Använd lack som skydd på nageln, gärna en stärkare. Det går att underlätta vid såna sprickor, googla "How to fix a broken nail" eller liknande.
Olivolja är något för fet för att huden ska kunna absorbera den bra, det funkar nog, men jag rekommenderar att du antingen smörjer med en lättare olja som t.ex. mandelolja, men det bästa är en nagelolja som är optimerad för just naglar. Då har man tillsatt vissa vitaminer osv. för att stärka nageln. 🙂 Just nu kör jag CND Solar oil eller bara mandelolja. Olja helst två gånger om dagen för bästa effekt.
Tack haha, hade läst nånstans att olivolja var de bästa. höhö :)
Småsprickor lagar jag genom att bara stryka på lite nagellim, större sprickor lagar jag med depends laga-nagel-kit. Är sprickan i den delen av nageln som växt ut utanför nagelplattan klipper/filar jag oftast bort den.
Olja är viktigt, men jag anser att en bra nagelförstärkare är lika viktigt. Jag kör på OPI Nail Envy och Trind Nail Repair (om naglarna är i kasst skick). Aldrig blivit besviken! 🙂 Men det tar också tid innan det märks resultat på riktigt, säg minst två månader med konstant användande
Ett varningens finger angående Trind bara, nog må det funka, men det innehåller formaldehyd vilket vissa kan vara väldigt allergiska mot. Jag har provat och det händer inget på mig heller men har läst om vissa som haft stark smärta och ett dunkande i fingrarna efter applikation. Bara så att man är medveten om den risken 🙂