Fimostavar
Såg lite inlägg om fimostavar nu, har sett dessa förut, men inte varit så intresserad av att kolla upp dem.
Men nu så blev jag liiite (väldigt) nyfiken!^^ Så jag googlade lite men hittade inte så mycket information.
Det jag vill komma fram till är att det vore väldigt trevligt om någon snäll människa hade lust att förklara hur det går till att använda dessa.
Jag har förstått att man skivar de på något sätt och sätter fast på nageln. Hur sätter man fast dem? Topplack? Lim? Vanligt lack under och topplack över för att få det att fästa kanske? Ah jag har ingen aning, så någon som kan detta får gärna förklara. 😃
Jahaja, svårare en så var det visst inte. xD
Hur skivar man dem då? vanlig kniv kanske? jag har ju aldrig rört en fimostav, så vet ju inte hur materialet är, men funderar på att beställa hem några, bara för att testa. ^^
#2, Bäst skivar du dem med ett rakblad. Men jag kan säga att det är otroligt jobbigt samt att en fimostav brukar räcka till ungefär 100 - 200 figurer, vilket man aldrig kommer att hinna använda. Så jag rekommenderar att köpa färdigskivade!
Här är annars 100 stycken fimostavar + rakblad för 32,45 kronor inklusive frakt:
http://www.ebay.com/itm/100pcs-Nail-Art-Fimo-Canes-Rods-Decoration-Blade-/200645086492?pt=US_Nail_Care&hash=item2eb7610d1c
Och här är färdigskivade i hjul för 6,45 kronor inklusive frakt:
http://www.ebay.com/itm/Mixed-Color-Style-Fimo-Rhinestone-AB-Rhinestone-Nail-Art-Decoration-Tips-Sticker-/330795772744?pt=US_Nail_Care&var=&hash=item4d04f6eb48
Länkarna är bara exempel, finns hur mycket som helst på Ebay. Det tar ungefär 20 dagar för dem att komma (jag brukar få mina inom 10 - 15 dagar) och allt är såååå billigt!
(gick inte att snabblänka dem, ursäkta för det)
#3 okej, tack så mycket för svaret. Jag såg en annons på tradera där det var 100st stavar för runt 40kr, men det känns lite som:vad ska jag med 100 stavar till?xD Dock fixar jag min mamma och systers naglar lika ofta som jag fixar mina egna. Alltså blir det ändå minst 6gr i veckan som jag håller på med detta. Men 100st känns fortfarande för många. Tack för länkarna, ska fundera lite på hur jag ska göra. :)
Ja, 100 stycken stavar är ungefär 10.000 figurer! Inte ens under hela mitt liv kommer jag att ha förbrukat 5000 figurer, haha..
Och jag lovar, du kommer dra dig i håret och förbanna dig över att du köpte oskurna stavar, för det har jag gjort. Men, har du mycket fritid och starka händer så go for it, haha :)
Ja, precis. Onödigt många. :) Haha jaså är det så svåra att skära? Då känns ju färdigskurna som ett bättre alternativ. Hur tunna är de färdigskurna då? :)
Köp färdig skivade! Lovar dig, det är inte kul att sitta och skiva upp fimos i små tunna skivor. Hälften blir dåliga..
#7 Haha okej! Ska göra det! :)
Jag rekommenderar ingen att köpa stavar! Mardröm att skiva alla!
#9 Gud vad tråkigt att de är så svåra! :/
Köp färdiga skivor så är det super enkelt! Men att skiva tar några/många timmar!
Jag köpte 500 fimostavar , alla i olika motiv =) och när jag känner att "wow idag vill jag ha en nalle på varje finger" te.x så skivar jag upp så många jag ska ha =) känns onödigt att sitta i några dagar för att kötta sönder alla stavar på direkten . Jag har även sålt vissa till kompisar för en billig peng , vilket man inte kan göra med en man redan skurit sönder =)
#12 Ja det är sant! Hur skivar du dina? :)
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Uppenbarligen verkar det enklare att köpa färdigskivade, men samtidigt så vill jag ju testa nu när ni skriver om hur hemska de är haha. Kanske köper någon stav och resten färdiga… Får se hur jag gör. ^^
Någon här som har testat att skiva med fimo kniv? :)
13# hur gör du egna?
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.
#17 aha okej, utifrån vad alla har skrivit verkar rakblad vara the shit alltså. ^^ haha ja faktiskt så bort jag i sthlm ;D
#20 haha woho! Men åh om du verkligen inte vill ha kvar dem så tar jag dem gärna. :3