Halsen kliar vid nagellacks användning
Jag målar naglarna en gång i veckan och nu efter flera års användning har min hals börjat "klia" bara så fort jag öppnar nagellacket och målar ett lager. Jag hostar vid användningen och känns mest som jag kippar efter luft, jag får ta pauser mellan.
Nagellack innehåller ju farliga ämnen och det är väl det min hals reagerar på. Det jag undrar är om någon annan varit med om detta ? Vad har ni för lösningar ? Finns det "mildare nagellacks märken"?
Använder mig av allt från Mavala, kicks och O.P.I.
Annars kan du väl använda någon slags skyddsmask som målare använder när du ska sätta på nagellack
#1 ja det verkar ju super bra. Men tänk så är inte det tillräckligt och doften kommer väl igenom? Fast de kanske finns olika varianter ?
Någon som vet var man kan köpa ?
du kan köpa sån på bygghandeln, nog störst chans att du hittar där :P Och dom har ju alla möjliga sorter :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Det är ju vissa starka kemikalier i nagellack som säkert kan irritera luftvägar.
Munskyddsförslaget var bra! Det används av många nagelteknologer för att undvika långvarig utsatthet för luftflyktiga ämnen i akryl och dammet som blir, i kombination med ett utsugssystem. Du kan ju prova och se om det hjälper, kanske i kombination med att sätta dig vid köksfläkten om det finns en sådan i hemmet?
Sedan kan du kolla efter märken som är s.k. 3-free, här finns lite om det 🙂