Ta betalt?
Vill börja göra akrylnaglar på andra nu, främst vänner, och tänker på det här med att ta betalt.
Känns lite "dumt" att begära pengar av sina kompisar, men samtidigt har jag ju lagt en hel del pengar på material (EzFlow).
Funderar över lämpliga priser. Tex. 50 kr för förstärkning, 100 kr för franska eller naturella och 200 kr för glitter eller franska/naturella med lackning.
Hur gör ni andra outbildade?
Hur marknadsför ni er?
Kan tillägga att jag går på högstadiet, så folk i min vänkrets har ju inte direkt någon hög stadig inkomst ;)
Lita aldrig på pannkakor i luften.
Jag tycker att man börjar ta betalt när man utbildar sig. Innan du har utbildat dig så kan du inte legitimera kvalitet i ett sådant arbete och då bör inte pengar vara inblandade enligt mig. Var mycket, mycket noga också att informera dina vänner om alla risker med akrylater om du ska bygga naglar på dem, tänk på att det kan vara MMA du har i burkarna.
#1 Tack för ditt svar! Självklart informeras vänner om risker och hygien tas på största allvar! Vad jag vet så är väl EzFlow's produkter kända för att inte inehålla MMA?
Jag tog 100kr som pris när jag väl gjorde på andra just för arbetstiden och för material , varesig dom bara skulle förstärka eller förlänga . Sen så sa jag att ramlar det av nått första veckan så skulle jag fixa till det .
Nu gör jag inte på andra då jag gör fransförlängningar istället (typ färdigutbildad bara inte orkat göra slut provet haha) som tar upp all min lediga tid från heltidsjobbet
100 kr låter rimligt. Tog du etalt på ditt första set eller införde du det först efter ett tag? Hir marknadsförde du dig? :)
jag övade först på ett övningsfinger tills jag fått till tekniken hur tjockt lager å blablabla , allt sånt där liksom :) sen så skrev jag på facebook och letade test kaniner , ja jag tog betalt för den första oxå =)
Sen så informerade jag dom om att jag inte kan lova att det håller/sitter kvar då jag va så ny på det . Jag la tyvärr för tunt med gele de första gångerna att de sprack direkt (la 2 lager sen filade) ingen "förstärkning" vid smile-line eller nått , de va helt kaos men ändå va de skit snyggt när de väl va klara ;) hehe
Har för mig att NH Academy använder bla EzFlow, så tror nog att det dka vara okej. Får la annonsera på fb och insta jag med :)
Jag håller med nr #1. Är man inte utbildad så tycker inte jag man ska ta betalt! :)

Jag skulle be mina vänner/kunder att de köpte ett eller flera nagellack som de gav mig eller något annat som man behöver. Du kan ju använda det på dem och sen behåller du flaskan.
Då betalar de inte men du får ihop grejer i alla fall. Som du säger är det mycket du måste köpa för att kunna fixa deras naglar.
Själv skulle jag gärna "betala" två gellack för att få snygga amatörnaglar. =D
>>>Malum domesticum<<<
#9 Det är inget man kan gå och köpa var som helst.
Tycker det är okej att ta betalt för materialet man använder till just den kunden, dock inte mer än så.

Jag kan inte svara på var TS köper sina grejer någonstans.
>>>Malum domesticum<<<
Tekniskt sätt så är det väl svart när du tar betalt för sånt jobb? :P Men jag hade sagt till kompisarna att en gång är ok gratis, men annars får de själva betala för material, eller bjuda på fika, etc. i gengäld 😉
Har köpt på head2toe :)