vad anser ni?
Hej!
Jag är en tjej som grejer mycket med mina naglar.
Nu har min kompis som är diplomerad nagelteraput börjar fixat mina naglar istället. Jag frågade henne om vilka märke jag skulle ha m.m för jag vill själv hålla på med de. Hon avrådde mig med en gång ifall jag inte skulle gå kurs. Att man inte ska experimentera själv med sina naglar även om man läst ''allt'' som finns att läsa på internet.
För många som inte gått kurser kan inte läsa sig till kunskaper och de kan jag hålla med om. Jag har gått frisör och allt jag läst på de 3 åren jag gick skulle jag aldrig kunna läsa mig till. Utan kurser behövs ju.
Även hört att om man inte går kurser och experimenterar själv hemma å tror att han kan men även inte kan så kan de ändå hända olyckor.
Vad tycker ni om personer som håller på med naglar utan att gått utbildning/kurs?
Jag tycker att detta har diskuterats i massvis med trådar redan och börjar bli väldigt uttjatat.
#1 Jag är ny här och tyvärr inte sett de.. Ville ha svar på de jag skrev och inte en onödigt svar som ditt..
Det kan inte diskuteras nog om det ämnet och vi här på sajten ser på detta med allvar.
Här har du tråden där diskussionen bottnar i:
http://naglar.ifokus.se/discussions/51ed9ffd8e0e741efc0064fb-haaallppp?discussions-5
#3 Så varför inte göra en nålad tråd om det? Självklart är det viktigt att man skaffar information innan man bygger egna naglar och att man är uppmärksam på att det finns risker. Men att gå in i alla trådar oavsett frågeställning som handlar om geler eller akryl och börja komma med pekpinnar tycker jag är rent ut sagt sagt skittrist.
Jag tar denna tråd som exempel (men alla inlägg där rubriken innehåller gele eller akryl är likadan). Att gå in som nummer #1 och bara anta att denna inte läst på alls eller skaffat sig information överhuvudtaget och sätta sig över personen.
Somsagt, dela gärna information om risker men snälla håll det till personer som faktiskt frågar om hjälp eller uppenbarligen behöver få informationen. I trådar där man vill veta vilken gelé som är bäst eller vilken akrylfärg som är snyggast kan man faktiskt försöka hålla sig till ämnet. Vore superbra med en nålad tråd eller artikel där riskerna finns. Så finns det tillgängligt för dom som vill veta mer och så behöver kanske inte alla trådar spammas ner.
#4 Vi Medarbetare ska inom kort författa en artikel om detta och sätta upp ett par nya regler just för detta ämne. Därför tar vi något ställning mot det - och jag har tagit ansvaret på mig att informera om riskerna. Tills den artikeln och de reglerna är författade hänvisar jag alltid till den tråd där man finner mest information. Och det är alltid av välvilja, inte för att jag vill "sätta mig över" någon. När någon postar en tråd om ett startkit från eBay så är det till 99% MMA-akrylater, vilket kan vara en mycket god idé att upplysa om. Alla har inte sätt ämnet 1000 gånger och jag är hellre på säkra sidan att de som håller på med sådant är välinformerade på denna sajt. Om du läser tråden du länkade till så tackade TS mig dessutom för informationen.
Jag tycker faktiskt de är upp till var och en att pilla med naglarna , man vet vilka risker det finns och man har bara sig själv att skylla =)
Däremot så ska man nog inte göra på andra , ska man nu göra det så får man berätta om alla risker innan , och vill personen fortfarande så är det en annan femma .. Jag tycker det är kul att de är så många som är intresserade och inte har råd med just nagelkurs .
Sen finns det vääääldigt mkt info på internet så jag tycker inte att kursen ens behövs .. Det finns på alla möjliga språk och videos i mängder ..
Detta är nu min åsikt ;)
En fråga till er som gått nagelutbildning - Vad gick kursen på? :)
#9 Vet faktiskt inte 😕 Gjorde det hos en kompis som "hemmautbildat" sig på internet och youtube så att säga, det var gele hon använde. Blev fint för stunden dock, men numera är ju naglarna totalt förstörda. Tunna, sköra, dom typ spricker och så är dom ju himla missfärgade. Inte ens nagelstärkare tycks hjälpa. På bilden ser naglarna dessutom förvånansvärt bra ut 😉 Men nagelbanden och allt runt naglarna vet jag inte vad jag ska göra med, det går typ inte att fixa.
#10 Tur att det inte hände något ännu värre iallafall, det kan sluta riktigt illa. Jag förstår att det är jättejobbigt, men naglarna växer ut igen! Se till att äta bra, olja in naglarna varje dag och bär alltid ett skyddande lack så ska du se att de så småningom kommer ut en ny och frisk nagel. Ta hand om dig! 🙂
#10 Herregud! :O Fick du betala något? :S
#10 Du borde visa din kompis vad hen ställt till med så personen i fråga kanske kan tänka en gång till innan man gör naglar på vänner och bekanta. Det är så tråkigt när man får sina naglar pajjade :( Har också själv totalt förstörda naglar efter gelenaglar hos salong utan diplom. terapeuter. Ser nästan precis ut som dina.. skivar sig, går av, fastnar.. you name it.
#8 hur fick du av naglarna btw ? slet du av dom så är de ju lika mycket ditt fel , för sitter materialet fast hårt då är de självklart att materialet sliter med lite av nageln . filar man av materialet så slits inte egna nageln på samma sätt :p
Det finns redan en tråd om hennes naglar så tillbaka till ämnet tack! Får la skriva de en gång till…. - hur mkt fick ni betal för era utbildningar?
#15 Jag tror det skiljer väldigt mycket hur mycket man betalar. Endast kostnaden för utbildningen är väldigt individuell beroende på vilket märke man valt och utbilda sig med. Jag googlade lite och hittar utbildningar från allt mellan 25 000:- till 55 000:- plus moms.
Ska man sen läsa heltid ett par veckor så är det också alla kostnader runtomkring som man behöver räkna med om man t.ex ska ta lån.
Jag börjar bli fly förbannad på detta jävla forum. Jag har bara varit medlem en liten tid och börjar redan tröttna. Pekpinnar ÖVERALLT mot ALLT. Och aldrig någonsin kan dessa jävla personer som slår ner på andra tjejer LÄNKA, BERÄTTA ytterligare och HJÄLPA folk som har funderingar. Bara ren och skär nedtryckning. Välvilja säger ni? JA, men om ni nu vill vara så snälla mot oss "vanliga dödliga" så kan ni ju ge era allra bästa tips och råd på ALLT ni har kunskap om, istället för att bara krysta ur er "Neeeee, men det är inte bra, gå till en utbildad. Farligt, okej? Bra!" Förlåt, men det ni håller på med sänker er status något brutalt. Ni visar er giriga genom att ni tror att ni förlorar kunder genom att berätta hur man gör. Skulle ni förlora kunder, så försäkrar jag er om att det snarare handlar om er snobbiga attityd. Hade ni varit mer inbjudande och låtit kunden eller OSS komma in i er värld lite extra och lärt oss istället för att MÖRKLÄGGA oss, hade ni haft en bättre status. Trodde forum var till för att hjälpa folk att besvara deras frågor och funderingar, inte att leka hjälte och komma på sin vita häst och säga "NEEJ, FARLIGT, GÖR DET INTE, DÅLIGT!". Inte fan blir man klokare här, man får ju inte ens sina frågor besvarade. "Hej, undrar vilket det bästa geléet är, ni som testat? :D"
Så kommer en annan in och säger:
"Nej, håll inte på med det. Det finns inga bra som vanliga dödliga kan köpa. Gå och lägg dig. Gå till en utbildad". JAG LOVAR, det är den bittra attityden ni har. Ni behöver självklart inte tycka det är okej, men för fan, om det nu kan gå så illa, BERÄTTA OM DET, GE TIPS (och inte "gå till salong") och HJÄLP varandra. Lek inte hjältar. Vill folk ha hjälp så menar de faktiskt inte att få deras drömmar krossade, utan de menar faktiskt råd och tips och SVAR på frågorna, inte "det är farligt". Sluta tro att folk är helt jävla invalida och okunniga, små, trögfattade idioter. Berätta gärna om risker, länka till superbra hemsidor som kan hjälpa, men framförallt: tryck inte ner folk.
"When the client asks for an explanation of the service in order to improve her understanding, keep it simple. There is no need to go into a long lecture, or to attempt to educate the client in one sitting. Impress her with short; simple to understand terms, service descriptions, and home care maintenance information. Should the client desire to know more, an in-depth explanation may be given while performing the service. Educating your client on nail enhancements and home care will not send her off to her favorite supply outlet to purchase the needed supplies to perform her own nail service. Educating the client will increase trust, respect, and create a long-term relationship. Suggest what they need for home care, walk with them to the retail area, show them the items, and close the sale. Suggest she pre-book the next appointment in order to guarantee a convenient time for her schedule."
Taget från: http://www.hooked-on-nails.com/saloncareer.html
Så det var ju lite svaret på trådstartarens fråga också, att det faktiskt är ett (förlåt för ordvalet men är så jävla frustrerad!) fittigt bemötande av nagelteknologen. Inte fan skapar man en god kontakt och en god stämning när man gör så? JAG personligen hade älskat en nagelteknolog/terapeut som berättade och verkade kunna sin grej. Det hade gett mig, precis som det står där uppe: respekt och tillit. Hade jag däremot fått svaret som trådstartaren fick, så hade jag känt mig illa till mods. Vill man ge sin kund den känslan? BITCH.
Och nu läser jag att en "ordentlig" utbildning ska kosta mellan 25 000 - 55 000 kr?!?!?!?!?!!? SKOJAR NI, allvarlig? Jag vet inte vilka bakgrunder ni har, om ni kommer från ett rikemanshem där man kan punga ut så mycket, och ta lån hur som helst för att man "ändå kommer kunna betala tillbaka summan". Men för mig som har en ensamstående mamma, och i dessa tider då arbetslösheten är som högst så är pengar ett megabekymmer. Och ni säger "gå en utbildning"?! Ni verkar inte förstå hur svårt vissa har det ekonomiskt, utan att det bara är "så enkelt att gå en utbildning!". Med detta i åtanke, att alla inte har samma möjlighet till utbildning, då pengar spelar en STOR roll för att ha råd, så borde ni förstå att det är mycket bättre att ni i sådana fall utbildar de okunniga. Ni kommer inte förlora, utan ni kommer få en så jävla skön status. Synd bara att ni vägrar inse det och bara tänker på att tjäna cash. Jag går hellre till världens trevligaste nagelteknolog som kan svara på mina funderingar, med ett LITET sämre resultat, än en nagelteknolog som gör SKITSNYGGA naglar men är otrevlig och kylig mot mig och säger "det där ska du inte bry dig om så länge du inte tänker gå en utbildning!".
Välvilja eller inte, ni gör det på helt fel sätt. Ni ska väl skapa förtroende, inte ilska? Svara på folks frågor. Försök inte ändra på dem. Svara på deras funderingar, tryck inte ner dem. Forum ska väl som sagt vara ett ställe där man kan få hjälp, inte bli ledsen? Men visst, är det en sådan atmosfär ni strävar efter här, så tror jag att jag drar mig ur, eller fortsätter kämpa för allas rättigheter att kunna göra vad fan de vill på sig själva om de nu vill det. Moralkärringar finns det gott om.
Som svar på frågan: Jag känner en självlärd tjej (som fått pyttelite hjälp av hennes syrra som är nagelteknolog) som gör naglar själv nu. Hennes naglar är underbara. Bra priser, håller länge, snygga och har ALDRIG skadat min egen nagel. Hon börjar dessutom få ett gott rykte runt omkring trakterna (håller henne hemlig så ni inte typ söker upp henne och slår henne på fingrarna för att hon utför detta arbeta, skämt åsido!). Hon har varit väldigt omtyckt av alla jag känner som gått dit. Så länge man är säker och kan sin grej, why not? Bara man tydligt säger att man inte är diplomerad.
Jag kommer bli känd för mina uppsatser här, känner jag. Sorry!
Okej kickikal, jag har inte hunnit läsa igenom precis allt du skrev, men jag skriver kort till dig nu iallafall.
Jag är INTE utbildad. Det är nog någon Medarbetare som är, däremot är två av mina vänner utbildade och har lärt mig mycket om riskerna. Alltså är det inte jag som försöker gömma information för att "förlora kunder", utan jag varnar av ren och skär, ja, välvilja! Jag kan inte rekommendera något märke eller berätta hur man gör för att jag vet inte, och jag vill inte veta det heller då jag överlämnar det till utbildade.
Vi mods har pratat om ämnet och jag har fått lite i uppgift att se till att alla är informerade. Det handlar om ett ställningstagande på sajten, det är inte svårare än så. Har kanske tidigare länkat till denna, men gör det igen då poängen där är ungefär samma som min: http://celinaryden.se/2013/07/14/utbildade-vs-outbildade-nagelterapeuter/
Samt om du ska fortsätta skriva på våran sajt så får du börja uttrycka dig mildare. Här gäller trevlig ton mot varandra, det finns även unga människor här får du tänka på. Du behöver inte hävda dig på det sätt du gör, man kan diskutera seriöst utan massor av påhopp och svordomar.
Jag har ALDRIG haft avsikten att trycka ner någon. ALDRIG.
#17 Jag förstår helt din frustration, om jag ändå kanske skulle valt att uttrycka mig lite annorlunda. Detta forum brukade vara roligt och intressant men det är det inte längre. Detta syns ju också på aktiviteten inne i forumet. Jag har för länge sedan slutat skapa nya trådar, precis som andra samt även slutat svara på frågeställningar, precis som andra. Detta i samband med att en mod/värd har tagit "på sig rollen att informera".
Min syn av en mod/värd är att hålla ordning i forumet, se till att trådar ligger rätt osv. Här känns det som om man använder forumet till sitt eget. Finns inte en enda tråd där denna person inte gått in och svarat eller kommit med pekpinnar. Även om saker är av välvilja så har man tagit bort tjusningen av ett forum, olika personers åsikter.
Tyvärr finns det väl inte så mycket annat att göra än att lämna forumet, som många andra och hitta en ny platform där man kan diskutera sitt nagelintresse.
#17 Men gå ur detta forum då om du har sådanna problem!
Samma sak som att sitta hemma å klippa utan utbildning… -.- Idiot
#20 Ändå kommer det alltid finnas folk som klipper sig hemma utan utbildning, eller hur? Not the same thing, really. Med det argumentet ska man aldrig köra bil heller, det ökar riskerna för plötsligt död. :) Och jo tack! Tänker lämna forumet. Idioter finns det gott om, jag är inte en av dem. Jag har bara väldigt lätt för att uttrycka mig, och stå för vad jag tycker. :)
#18 Du, jag tror unga barn har hört det mesta i svordomsväg. Jag har för inte så längesedan haft praktik i klass 1 i lågstadiet, där de redan där kunde värre ord än vad jag använt mig av, så det är nog ingen risk att jag lärt en liten 13-årig flicka något nytt i svordomsväg. Men yes, jag vet, onödigt att uttrycka sig så. Jag kan i alla fall erkänna att jag spridit en negativ ton, kan du erkänna för guds skull att för varje sida man går in i så har du skrivit bland de första kommentarer gällande gelé och akryl med en himla nedtryckning. Det är inte välvilja. Att tjata om det är ju fruktansvärt jobbigt. Välvilja, då gör man det en, två, tre gånger. Efter det blir det tjatigt.
Det roliga är ju att många trådar startas med en simpel frågeställning. Det du gör, har jag märkt, är att skita fullständigt i frågan och direkt börja "NEJ, GÖR DET INTE!!!!". Om du nu inte kan rekommendera eller svara på folks frågor, svara inte då. Eller om det var av välvilja så säger du kanske "Har hört att dessa ska vara bra. Däremot hoppas jag du vet om riskerna!" DET HADE VARIT AV VÄLVILJA. Då hade du både hjälpt OCH avrått på ett snällare sätt.
Ställningstagande på forumet?! Ska detta föreställa ett skämt? Ska inte forum vara neutrala? Det heter ju inte "naglarifokus-som-hatar-hemmapysslare-för-det-är-farligt". Visst ska artiklar skrivas etc, men TA STÄLLNING?! Alltså ni är väl för fan inget parti heller?! "Join us, rösta på oss!!!!", eller vadå? Ni verkar i sådana fall ha missförstått konceptet med forum. Ska ni ta ställning, då blir detta snarare en vinklad hemsida istället för ett forum.
Nej, ni utnyttjar er "makt". Ni som är moderatorer borde bara hålla ordning på trådarna och se till att man t.ex. håller sig till ämnet (inte byta ämnet till "risker") och flytta runt trådar där de ska sitta. Inte föra propaganda för/mot något.
#21 Står också för vad jag tycker och tänker men dina argument är idiotiska och helt onödiga bland detta forum. Att du ens har mage till att uttrycka dig så.
''Finns idioter till allt'' -Ja, det gör det verkligen.
#22 Var mina argument onödiga? Jag skriver ju som det är, visst uttryckte jag mig aggressivt, absolut, det håller jag med om. Men jag säger ju sanningen, att folk alltid ska klanka ner istället på att svara på frågor. Sen svarade jag även på trådstartarens frågor, så onödigt tycker jag inte det var. Det är väldigt objektivt vad man anser är idiotiskt och onödigt. Men att du går på mig, när jag inte sagt ett ont ord om DIG som person, DET tycker jag är onödigt.
Tyvärr verkar det som om ni bara vill se det negativa i det jag gör.
Till att börja med så har jag inte skrivit i alla trådar. Här är en. Här är en till. Även denna. Jag har sett dem, men eftersom budskapet börjar komma fram så jag jag valt att inte nämna något. Ja visst har jag tjatat, det är klart jag erkänner det. Men att jag bara trycker ner människor ser jag som en grov anklagelse då jag faktiskt försöker hjälpa folk. I denna tråd till exempel, så ger jag henne ett bra svar på frågan. Tycker du att jag trycker ner henne? Att jag har fortsatt att nämna risker är för att jag blivit uppmuntrad att fortsätta. Jag har alltid försökt uttrycka mig vänligt, vara hjälpsam, även om jag i vissa trådar endast har hänvisat till att vara försiktiga.
Ett annat exempel är denna tråd.
_"Det du gör, har jag märkt, är att skita fullständigt i frågan och direkt börja "NEJ, GÖR DET INTE!!!!"
_
Trycker jag ner henne? Skiter jag i frågan? Att du kickikal tidigare nämnde att jag har en "gå och lägg dig"-attityd gör mig sårad. I många fall försöker jag vara till hjälp i den mån jag kan. Självklart har jag låtit något barskare i vissa, även jag kan ha dåliga dagar. Men min avsikt i huvudsak är att vara hjälpsam.
Anledningen till att jag tjatar om utbildning och så vidare är för att vi på sajten vill rekommendera det. Vi vill helt enkelt inte stå för och tipsa andra till att bygga naglar utan utbildning just på grund av riskerna. Sedan vill jag belysa att det är sajtvärden som själv väljer hur just denna sajt ska formas och vilka riktlinjer som ska finnas, inte den allmänna normen över hur ett forum ska se ut. Dessutom är just detta med akryl inte den största delen av vad sajten fokuserar på. Att du övertolkar detta som propaganda är trist, det enda vi gör är att ha en sund syn på just detta ämne. Det har blivit väldigt aktuellt på senaste och det debatteras friskt om det på många olika ställen än bara denna sajt, och vi har fått upp ögonen då vi vittnat till att unga tjejer utan tanke på risker börjat med detta när det tas så lätt på det. Vi vill inte att det fenomenet ska förekomma på vårt forum. Ja, jag har tjatat - av en anledning. Jag vill inte att något ont ska hända någon av detta, jag vill bara vara säker på att alla verkligen får syn på det. Och jag blir väldigt ledsen av att folk lämnar sajten och tycker att det är jag som förstört forumet, det är jättetråkigt att ni känner så.
Herregud. Jag menade aldrig att gå på dig som person. Du är säkerligen världens trevligaste som person och förtjänar inte att bli sårad, för det var heller aldrig meningen bakom mina inlägg. Jag har sett alldeles för många gånger nu (inte bara på detta forum) att alla avråder och trycker ner och sätter stopp för tjejers drömmar, som kanske inte har råd att gå utbildningarna. Sen helt plötsligt ser man ett helt nytt forum där folk faktiskt delar med sig av kunskap som kan vara ANVÄNDBART OM man försöker ge sig på naglar och inte säger "ja, men det är farligt, testa det inte" utan istället säger de där "Jag skulle rekommendera att ni är väl pålästa innan. Tänk på detta, gör såhär, köp dessa märken, för de fungerar bra". Jag förstår att ni inte vill försköna det hela, att förespråka gelénaglar hemma, men om ni inte har något nytt att komma med för en gångs skull så kan det kvitta.
Jag tycker ni sprider budskapet ni vill ha ut på helt fel sätt. Alltså, jag förstår att ni bara vill att folk inte ska skadas, men om de (som vissa sagt), VILL göra det, varför fortsätta tjata? Det är ju DERAS val, och inte ert jobb att leka extramammor (även fast det självklart är bra att informera om riskerna, men tryck inte undan tjejers drömmar!)
Visst känns det ändå lite konstigt att man faktiskt inte behöver ha en utbildning för att få öppna upp en salong (naglar), när man behöver ha en utbildning för att få starta upp som tandläkare till exempel? Tänk lite på det.
Ja, ni bestämmer självklart hur er sajt ska se ut. Men ni måste förstå att jag anser forum som en plats där man får hjälp, inte som en plats där man vinklas MOT ens egna vilja. Jag menar, JA, det har hänt många olyckor där självlärda gjort naglar och de naturliga naglarna gått sönder eller "förstörts". MEN hur ofta får vi höra om de som faktiskt lyckats och har gjort det skitbra?! Nej precis. De personer som lyckas ska vi inte ta upp, absolut inte. Det ska vi förtränga, att det finns några där ute som är självlärda och faktiskt KAN. Vi tar istället BARA upp det negativa som finns. Det gör mig arg.
Till sist: Jo, det ni gör är att utföra propaganda eftersom ni vinklar sidan och forumet. Era personliga åsikter ska inte påverka hela forumets "anda". Ett forum i sig ska vara neutralt, sedan är era åsikter en annan sak, och DESSA åsikter ska ni med all rätt få ha. Men forumet i sig ska inte vara vinklat. Flashback är INTE vinklat på det sättet, t.ex, att de inte tycker att självlärda "mekaniker" ska få hålla på med det p.g.a. riskerna. Förstår ni?
Jag skriver mina åsikter, och visst, de kan vara sårande. Jag vill inte orsaka en annan medmänniska smärta, jag är väl kanske bara extremt dålig på att kontrollera mina känslor i stundens hetta.
Jag förstår också att ni vill rekommendera utbildningar. Men var realistiska. Alla har inte råd med det. Är det då inte bättre att hjälpa och förklara, ge tips och råd på produkter osv? Det skulle nog motverka fler olyckor än att hålla allting "hemligt".
Förlåt #24 Cederin, för allt jag sagt som sårat dig på ett eller annat vis. Men som du sa, jag är inte heller mer än en människa vars känslor kan bli extremt överväldigande ibland.
#26 Jag har redan sagt att jag har tjatat. Och av vilken anledning. Och jag har redan visat dig att jag inte alltid kommer med något i alla trådar. Jag har redan visat dig att jag inte är någon som försöker krossa drömmar.
_
"Visst känns det ändå lite konstigt att man faktiskt inte behöver ha en utbildning för att få öppna upp en salong (naglar), när man behöver ha en utbildning för att få starta upp som tandläkare till exempel? Tänk lite på det."
_Ja, mycket konstigt, speciellt eftersom tandläkare också har hållit på med samma akrylater i tandlagningar innan. Precis lika konstigt som att man får starta en tatuering- eller piercingstudio utan godkännande från hälsovårdsmyndigheten att deras verktyg är sterila. Det finns mycket som är konstigt här i världen.
Ja, det finns säkert duktiga självlärda. Men det tar inte bort faktumet att det finns stora risker med det, eller att många inte blir duktiga eller sköter det på ett säkert sätt. Det är det vi måste ta med i beräkningen när vi sätter riktlinjerna, inte de få som faktiskt lyckas med det. Att det finns risker är ingen åsikt, det är faktum. Det är därifrån vi utgår.
Du får i så fall tycka att vi vinklar sajten, jag säger åter igen att vi endast vill hålla en sund syn på fenomenet. Angående pengafrågan, min högsta dröm är kanske att bli tandläkare (bara ett exempel) men jag skulle aldrig ha råd att gå en utbildning för det. Är det då legitimt att jag lagar någon annans tänder ändå, för att annars så uppfyller inte jag min dröm? Jag skulle gärna gå en nagelutbildning, men jag nöjer mig med att hålla intresset till allt annat som finns i nagelvärlden.
Ja, det är fakta att det sker olyckor, men det är även fakta att folk lyckas. Allting är inte svart och vitt. Men ni gör ju ett aktivt val att bara se det svart, när det finns ljusgrått, mörkgrått och allt däremellan.
Måste jag verkligen besvara din jämförelse med tandläkar-grejen? Ja, det känner jag att jag måste. Att få bli tandläkare kräver en universitetsutbildning (där man har klara kursmål och KRAV, som inte skiljer sig så märkvärdigt från universitet till universitet eftersom detta styrs av en mycket högre organisation, som sätter ut klara kriterier för just en tandläkarutbildning) vilket i sin tur betyder att man är berättigad till studiemedel från CSN. Då handlar det inte längre om att ha råd, som det gör med en nagelteknologutbildning där man måste finansiera allt själv. Simple as that. Det enda som räknas för att du ska få bli tandläkare, det är att dina gymnasiebetyg är tillräckliga, eller att du läst kurser som behövs för grundläggande behörighet (eller högskoleprovet)! Dessutom är en tandläkarutbildning på flera år som inte kan jämföras med en "intensivkurs" som jag sett att vissa nagelteknologutbildningar erbjuder.
På tal om det där med CSN, det betyder ju att du faktiskt får BIDRAG FÖR ATT UTBILDA dig. Inte att du måste ge ett företag pengar för att de ska vilja utbilda dig. Jag tycker att jag gör min poäng väldigt klar. Skillnaden mellan en organisationsstyrd och statligt styrd utbildning och en utbildning som inte har några fasta riktlinjer.
Ja, vi måste se det "svarta" i det hela i och med att det är det svarta som ställer till det. Om vi har det öppet så måste vi ju svälja hela gråskalan isåfall, och då även det svarta. Jag har erkänt att det kan finnas duktiga självlärda, räcker inte det?
Jag drog tandläkarparalellen för att göra ett enkelt exempel. I och med att de också arbetar med akrylater. Var du verkligen tvungen att skriva allt detdär, för jag tror du förstod hur jag tänkte ändå. Oavsett så är pengafrågan inte den största, det finns mycket man vill ha här i livet som kostar pengar.
Jag har iallafall argumenterat klart för min sak känner jag nu, antingen får du ta sajten för vad den är nu eller lämna om du känner så. Tråkigt iallafall.
Jaja, ni väljer hur ni ställer er till hela den frågan. Jag har inte sagt att du inte sagt eller sagt någonting.
Exemplet du drog var bara irrelevant eftersom det INTE ens handlar om samma princip och möjlighet. Visst finns det mycket (nästan allt) som kostar, men jag anser att utbildningar inte ska kosta, utan det ska vara en möjlighet ALLA ska ha. Är inte det ett sunt tänk, så vet inte jag vad som är det. Att en utbildning ska kosta pengar drar oss tillbaka till samma nivå som på medeltiden då bara några få fick utbilda sig (oftast de mer förmögna), där man begränsade utbildningsmöjligheterna. Utbildning ska vara en möjlighet, INTE en begränsning.
Och en sak: Vad är det för attityd? "Antingen accepterar du och håller tyst, eller så gör du bäst i att lämna". Ungefär så kände jag när du skrev det. Så jag har alltså inte rätt till att uttrycka mig om det JAG tycker, för tycker jag inte som ni så är jag dum i hela huvudet, och bör försvinna härifrån? Bara för att jag har en annan åsikt så platsar jag inte på sajten? Schysst!
#31 Ja, men jag anser att det där med om utbildningar ska kosta eller ej är en helt annan diskussion.
Men vänta lite nu. Du sa ju själv att du ville lämna sajten? Jag hänvisade till det du har skrivit tidigare, inte att jag ville få ut dig härifrån. Självklart får du ha dina åsikter med det vi mods och Sajtvärd har kommit fram till är ju isåfall något man får acceptera om man vill besöka sidan. Det var så jag menade. Att du tar det som att jag sa att du var dum i huvudet är en väldigt grov övertolkning. Åter igen så vänder du mina inlägg väldigt negativt. Jag ber dig att alltid läsa mina inlägg i en vänlig ton, vilket man alltid ska förutsätta när man läser.
Om jag var admin skulle jag låsa tråden. Det känns som att det här bara spårar och att man inte kommer någon vart.