hääällppp
Hej, jag älskar att fixa naglar, ända ''problemet'' är att mitt tålamod ät inte det bästa, jag orkar inte vänta på att det ska torka, jag vet inte vad jag ska gör, blir galen. Snälla någon
Hej. Det finns ju typ nagellacks torkande spray på nagelgiganten. Har själv inte provat den men har vela köpa den. Annars fins det om du söker på youtube videor där dem typ fryser nagellacket i iskallt vatten med is. Hoppas det hjälper;)
mvh slemmis
Köp Seche vite-överlack, det är det absolut bästa som finns. Måla så många lager du vill av ditt nagellack och avsluta med ett lager Seche vite. Nagellacket torkar direkt och det blir en superfin glans :)
Finns på tillexempel på Kicks eller i de flesta onlineshoppar som säljer smink.
Vad kan lacket kosta? har även funderat på gele naglar men vet inte hur man gör eller vart det finns?
#3 Seche Vite kostar 129kr
Om du vill lära dig göra gelénaglar är det bästa sättet att lära sig YouTube. Kolla på olika videos tills du känner dig säker, sen köper du in det som behövs. :)
Var kan man få tag på gelé sett?
Om du vill ha konstnaglar så tycker jag personligen att du borde gå till en utbildad nagelteknolog som kan göra det på allra säkraste och bästa sätt. Mycket tråkigheter som kan hända med billiga gelekit och youtubevideos visar inte allt man behöver veta även om man kan tro det. Varför skulle det finnas utbildningar om allt finns på Youtube?
Jag tycker absolut att du ska satsa på Seche Vite överlack, det är jättebra och torkar igenom alla lager fort!
Det finns snabbtorkande spray på H&M för ca 50-lappen🙂
Här finns det lite billigare torka snabbt :) http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=seche+vite+dry+fast+top+coat&_osacat=26395&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC0.A0&_nkw=seche+vite+dry+fast+top+coat&_sacat=26395
#9 Det finns mycket att säga om det, jag skulle helst be dig att googla det då jag inte heller kan förklara allt. Det är inte bara lite "nagelprylar" utan riktiga härdplaster som man jobbar med på din eller andras kroppar. Det finns en anledning till varför det finns utbildningar - råkar man göra ett fel för mycket så kan det t.ex orsaka nagellossning. Härdplaster som används kan dessutom orsaka allergier, jag skulle vara extra försiktig med sånt som går att beställa av vem som helst på internet (då salonger köper sitt material där enbart utbildade får köpa) Jag skulle aldrig lägga mer än nagellack på mina egna naglar utan utbildning. En av mina bästa vänner är utbildad NT så det är inget tjafs jag hört från salonger som bara "vill tjäna pengar". Jag ber er att ha lite eftertanke och inte bara göra! För er egen skull. :)
2# kan tyvärr inte hålla med. Seche vite är nog bland det sämsta jag provat…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#11 Det går inte ens att jämföra med hårfärgning hemma. Hårfärg är inte akrylater som kan skada dig eller andra. Pratade precis med en annan utbildad nagelteknolog och frågade mer om riskerna, här kommer ett utdrag från vad hon skrev:
"Har dom astma, hjärtfel eller en annan allvarlig sjukdom kan dom få ett anfall av just akryl. Akryl luktar och kan orsaka ett astma anfall. Dammet som blir när man filar är farligt att inandas. Därför viktigt med munskydd och sen ett bra utsug. Handskar på händerna, inte vanliga plast utan det finns speciella där damm och vätska inte tränger in. Man skadar inte bara kunden utan sig själv om man inte vet riskerna. Gör man inte alla förberedelse rätt när man ska sätta på material på kundens nagel kan du skada den. Mögel och sjukdomar kan smittas om man inte vet hygienen mellan varje kund."
Jag hoppas med hela mitt hjärta att ni som sitter hemma och gör egna naglar på er själva, och speciellt om ni gör på någon annan än er själv vet om riskerna! Det är endast av välvilja som jag skriver detta men för guds skull, läs på lite innan ni ger er in i att jobba med härdplaster! Det är samma material som tandläkare jobbar med, inte beställer ni väl hem lagning och borr om ni har ett hål? Igen, utbildningarna finns där just för denna anledning.
#13 Att jämföra å borra sig själv i munnen med att lägga naglar är rätt konstigt, jag skulle inte operera mig själv heller. Men det är rätt stor skillnad på att vara en kirurg med flera års utbildning, jämfört med en nagelteknolog som gått en utbildning på några veckor.
Jodå, hårfärgning kan ge rätt mycket skada, har själv fått allergiska utslag av det för att jag slarvade. Man kan även bränna huden och håret kan trilla av.
Jag känner också en utbildad nagelteknolog, ska prata med henne imorgon och se vad hon har att säga om saken.
Självklart bör man vara påläst, tror att alla är med på den punkten.
/Lova
Ny blogg!
Detta var intressant, följer tråden. Blev lite orolig nu då jag pysslar mycket med gelé osv, dock endast på mig själv än så länge.
#14 Att jag drog tandläkare som jämförelse är för att dem också arbetar med akrylater. Att färga håret är långt mer utbrett och kräver inte lika mycket kunskap som när man bygger naglar. Jag hoppas verkligen att din vän upplyser dig om alla risker som finns. Det verkar inte vara en självklarhet för alla att vara upplysta, därför skriver jag mer än gärna för att informera.
Cederin har helt rätt och det kan vara minst sagt förödande för ens egna naglar om man sitter hemma med gelé eller akryl som man beställt hem från nätet.
På 70-talet användes en härdplast som kallas MMA (metyl metakrylat). Det gav kunderna svåra allergiska reaktioner och förbjöds till slut att användas inom skönhetsvården. Den plasten används t.ex. av tandläkare vid tandlagningar men kommer nu även där att tas bort helt.
Numera består dagens gelér och akryler av EMA (etyl metakrylat) som inte klassas som ett allergent material. För att vara 100% på vad man får i sina burkar så ska man vid köp av gelé och akryl visa upp diplom till återförsäljaren (om den är seriös med kvalitétsprodukter). Köper man material via t.ex. Ebay är risken stor att man istället får burkar fyllda med just MMA för att det är enormt mycket billigare.
Här finns lite mer bilder av personer som utsatts för just MMA;
http://media.celinaryden.se/2013/01/541870_10151240760766656_1207302051_n.jpg
Det är också viktigt att ha kunskap om nageln, handen och armens anatomi för att undvika permanenta skador i t.ex. matrix. Vid borttagning av hård gelé så måste den filas ner antingen med en handfil eller drill, då är det viktigt att veta hur mycket som ska filas då det kan ta mindre än en halv sekund att komma ner för djupt vilket kan resultera i nagellossning och infektioner. Sen ska man också vara väl medveten om att detta är miljöfarliga plaster och vätskor och dessa ska inte slängas med vanliga sopor eller spolas ner i avloppssystemet.
Cederins kontakt tyckte jag hade en väldigt bra förklaring på fler saker som är viktiga att tänka på så det behöver jag inte ta upp.
MEN självklart är det upp till var och en. Vill man hellre beställa hem kemiska monomerer från Ebay och "kladda runt lite på sig själv" (för det ser ju så lätt ut när en nagelteknolog gör det och dom har ju bara gått en liten fjuttig veckokurs) så är det bara att köra på och ha kul!
Åhh här blev jag irriterad!! Jag va också en hemmapulare förut, men jag va OTROLIGT påläst!
Förlåt om du känner att jag hoppar på dig nu #14 skrivet Lilllens men det är såna som du som inte ens bryr sig om att fördjupa dig i detta och tänker att det "bara" är naglar, som gör att hela den här branschen får dåligt rykte…
Tråkigt att du inte kan ta de till dig.. Ännu tråkigare att du inte bryr dig ett dugg om att det faktiskt finns folk som lever på det här.. För oss är det inte bara lek. Hoppas du läser på ordentligt, för infon finns där, bara man är intresserad, väldigt få vill servera infon på silverfat :)
Jag vill bara tillägga att jag absolut inte är en sån som vill slå alla outbildade på fingrarna och skrika ajabaja, det har jag aldrig vart. Men jag tycker det är fruktansvärt nonchalant och respektlöst att inte ens ta sig tid att läsa och lära. Gud va jag låter bitter, jag är inte det, jag lovar :P
Tar till mig är precis vad jag gör, tack vare Cederin har jag de senaste dagarna suttit och läst om ämnet som en idiot. Respektlöst mot vem då? Och vad menar du med att jag inte bryr mig om de som lever på det? Alltså herregud jag gör naglar på mig själv hemma för att jag inte har råd med en utbildning och jag är verkligen avundssjuk på de som faktiskt är utbildade. Fattar inte alls vad du menar? Jag tycker att detta är intressant annars skulle jag inte börja med det, så självklart är jag intresserad. Att jag däremot inte är intresserad av att lyssna på någon som beskyller mig för att skapa dåliga rykten säger väl sig självt?
/Lova
Ny blogg!
Då missuppfattade jag dig, ber om ursäkt för det!
Fick känslan av att du sket lite grann i alla risker och tyckte att det "bara" va naglar, och att det inte kunde va så himla farligt..
Lätt att uttrycka sig så antar jag, men tänk vad man ångrar sig sen när naglarna lossnar och man får allergiska reaktioner..
Inte för att vara sådan, men jag kan enkelt förklara varför det finns utbildningar för sådana här ändamål och mycket lite beror på just kunskapen. Ni måste väl förstå att vi lever i 2013, internet, HALLÅ!
Tack vare internet har vi kunnat sprida kunskap på ett såååå mycket smidigare sätt. Jag kan lova att allt du egentligen behöver veta finns på internet, så länge du söker rätt. Vill du veta vad som händer med nageln om du gör fel med gelén? GOOGLA! Vill du veta vad EXAKT det är du ska tänka på, tips och trix, material som är bra, uv-lampor som funkar med ditt gelé? GOOGLA! Det är så enkelt att hitta informationen man behöver i dagens samhälle.
Förr i tiden kan jag förstå att man behövde gå utbildningar och så för att göra rätt, för kunskap spreds inte i samma utsträckning som den gör idag. Det förstår ni väl ändå?
Nu till frågan "varför tror ni det finns utbildningar för naglarna?":
Jo, för att mjölka pengar, såklart! Eller ja, delvis därför. Och sedan för att personerna som går utbildningen ska få kalla sig nagelteknologer, få arbeta i salong, få diplom och så vidare.
Själv läser jag på universitet, psykologi för tillfället. Men seriöst. Det jag läser skulle jag lätt kunna googla mig till själv. Missförstå mig inte, utbildningar i all ära, men ärligt talat… Utbildningar är mest för att KUNNA kalla sig för något, en merit, en identitet typ och ett "bevis" på att man kan. För att kunna arbeta med det man vill. Man vill ju inte ha en självlärd "psykolog" (som inte är en psykolog) i vården. Samma sak med på salonger. Man vill inte ha en självlärd "nagelteknolog" (som inte får kalla sig för nagelteknolog) i en salong. Utbildningarna för detta är mest för att få kalla sig nagelteknolog och därmed få arbeta i salonger och ha det som YRKE. Det är DÄRFÖR utbildningar finns. För att få "bevis" på att man KAN. Jag menar världens mest pålästa och intelligenta människa kanske skulle vara en perfekt psykolog, men får inte arbeta som det, för den har inget "bevis" på att denne faktiskt kan, även fast han/hon läst tusentals böcker, studier och forskat några år med detta.
Missförstå mig inte, utbildningar ÄR bra - OM man vill KUNNA ARBETA med det. Däremot när det gäller utbildningar som nagelteknologer så handlar det om att mjölka pengar ur folk, för att de sedan ska kunna gå ut i arbetslivet och kalla sig för nagelteknologer. Ni inser inte i vilken korrupt värld vi lever i, va? Allting handlar om att tjäna på det man lär ut, gör, arbetar med osv.
MEN jag håller med ni andra som var negativa om att bygga naglar själv. VAR PÅLÄSTA innan, om nagelsjukdomar som kan uppkomma i samband med felaktig applicering, risker, vad man ska vara extra noga med. Allt finns på internet. ;) Googla rätt och du kommer hitta alla svar.
Ni som förespråkar google. Hur googlar man rätt?? Ni kanske kan bifoga en länk där man kan läsa om alla hemskhetert (för ja, saker kan gå väldigt illa). Tycker personligen att det kan vara svårt att hitta rätt information. Det mesta handlar bara om att allt kan gå åt helvete, inte hur eller hur man undviker det. Tack! :)
Lita aldrig på pannkakor i luften.
Hejsan, tänkte bara hoppa in lite här. Först vill jag tacka #17 för att ha lett mig in på att googla MMA, mycket bra att veta obeoende om man är kund eller fixar hemma. Insåg att jag själv fått MMA-naglar i USA för längesen. Som tur hände mig inget. Jag har aldrig lagat naglar själv, men eftersom jag Biter på naglarna behövde jag något för att sluta, så fixade gelenaglar hos en kompis - inte akryl alltså. Tycker dock att det är onödigt om man inte har problem med mjuka naglar/nagelbitning. Om man har det så tror jag att såkallade gellack som härdas med LED-lampa är det bästa alternativet för hemmabruk. Ett sådant startkit finns att köpa t.ex. i Kicks, så jag tror det är säkert. Annarsär just snabbtorkande topplack mycket billigare och enklare att använda :-)
#27 Det mesta av det är sånt man lär sig på utbildningen, jag tror att väldigt stor del av utbildningen handlar om att förebygga fel och olyckor, anatomi osv. Inlägg 26 Har förvisso rätt i många punkter men att allt finns att tillgå så att man blir likställd med en utbildad har jag svårt att tro, då jag vet så många tidigare pålästa "hemmafixare" som sedan häpnat efter utbildningen hur mycket de inte visste. ^^ Tillägger att jag själv inte är utbildad men har två nära vänner som är.
Saken är den att många utbildade som vet om hur man gör helst inte vill delge precis allting, eftersom de då lär ut gratis när de själva fick pynta X antal tusen kronor. Därför kan det vara svårt att googla till sig allting man behöver kunna.
#28 Tänk på att även gelé är akrylater, alltså kan även det innehålla bland annat MMA om man har otur 🙂
#29 jojo, absolut, man ska ju inte bara gå och beställa det billigaste man hittar på nätet. Men här i finland är det depends gellackskit de har på kicks, så det bör vara säkert.
#26 Rent spontant när jag läst ditt inlägg så skulle jag tyvärr inte vilja gå till dig om jag skulle behöva söka upp en psykolog om du har den inställningen på utbildningar. Har man gått en BRA utbildning så vet man att det finns vissa saker man inte bara kan googla sig till. Absolut, du kan hitta orsaker och lösningar på sjukdomar, anatomi osv, men det är väldigt få som är så pass estetiskt lagda att dom skulle kunna vara "sin egen lärare" och hitta teknikfel som gör att naglarna blir hållbara och snygga. Du får PERSONLIG hjälp på din utbildning och som sagt, man är rätt så naiv om man tror att man helt enkelt bara kan allt och inte har något mer kvar att lära. Du vet ju faktiskt inte vad det är du inte kan! Jag tycker också att ditt inlägg är rent kränkande och förolämpande mot alla oss som sliter som djur i våra yrken. Vi har gått utbildningarna, vi har lagt ner oräkneliga timmar, dygn, veckor och månader och vi VET att dom har utvecklat oss mer än vad google någonsin skulle kunna göra. Google och youtube är ett perfekt komplement, som en stor lärobok på nätet, problemet är bara att du själv måste ställa dig frågan - vad är rätt och vad är rätt information eftersom att vem som helst kan lägga upp vad som helst. Det slipper du med riktiga läroböcker och en livs levande lärare som dessutom kan peka och hjälpa och visa vad du gör för fel och hur just DU ska utvecklas. Du har också en skola att falla tillbaka på gör att få hjälp även senare efter utbildningen. I 99% av fallen så ser man om det är en obildad eller outbildad som gjort naglarna. I vissa fall kan dom t.o.m. vara helt okej och du som kund skulle förmodligen inte se någon skillnad men det är FINESSEN som saknas, och just det skulle du förstå om du gick till en utbildad direkt efteråt. Precis som när jag går till min frisör som ska färga mitt hår så tycker i alla fall JAG att det känns bra att veta att hon/han har en utbildning i ryggen för då behöver jag inte oroa mig för att mitt hår ska förstöras eller gå av. Det betalar jag hemskt gärna lite extra för istället för att gå till någon som bara lärt sig med hjälp av google. Utbildningar finns av en anledning, precis som att jag aldrig någonsin skulle gå till en psykolog som lärt sig med hjälp av google och dessutom tror att den inte har något mer att lära.
Tack snälla! :)
Hej!
Jag hoppas ingen tog illa upp med det jag skrev angående att utbildningar är överflödigt med tanke på all kunskap som finns att få genom internet. Jo, jag vågar säga att man kan mycket väl läsa sig till om nagelns anatomi (wikipedia, varsågoda!) och vad de olika delarna av nageln gör och är till för.
Som bevis på att den TEORETISKA delen faktiskt finns att ta del av även på internet länkar jag nu detta:
http://www.hooked-on-nails.com/chemistry.html
Väldigt mycket om exakt vad som händer, sjukdomar, varför man ska göra på ett visst sätt. Väldigt mycket om det kemiska med UVgelénaglar och akryl. Läs igenom. Det står även hur man bäst ska gå tillväga för att få gelén snygg och att härda så att inte inflammationer, infektioner, svamp och andra otrevligheter ska uppstå. Vilken form av "tipp" man ska ha beroende på hur nagelbandet ser ut. Sedan finns det minst tusentals till sidor man kan hitta, det gäller att hitta rätt, och lära sig googla rätt. Personligen använder jag mig av min pojkvän (som är duktig på det där med att söka rätt på både engelska och svenska, det räcker oftast inte med att söka på "important uv gel nail" etc.) om jag är orolig över något och vill få fram svar (t.ex. vad händer om jag gör detta med nageln, varför måste man göra såhär? Förstörs nageln om…) och det har ALDRIG hänt att vi INTE hittat svar på mina funderingar.
Och ja… Det finns ingen information som finns på utbildningar som inte finns på internet, den är bara utövad på ett mer PEDAGOGISKT sätt (förstår ni skillnaden? på utbildningen kanske man FÖRSTÅR mer av sammanhanget, även fast man visste HUR man skulle göra innan). Det är klart att man får en "AHA"-upplevelse när man helt plötsligt förstår varför man gjort som man gjort innan. Jag vill bara tillägga att kunskapen som delas ut på utbildningar inte är "hemligstämplat" (det är inte polisen det handlar om direkt..). Jag menar, inte är hjärnans anatomi och delar hemligstämplade så att bara hjärnkirurger ska veta hur man tar hand om den, däremot är det nog lättare att FÖRSTÅ varför det är som det är genom utbildning (eller ytterligare googla sig till det, hehe). Det är allt jag säger! :) Dålig jämförelse kanske, men ni förstår huvudpoängen i min flummiga text?
#31 Vill även tillägga att jag INTE håller på med naglar själv, om det är det du är orolig över. Inte heller sitter jag med mina vänner och ger dem diagnoser för att jag tror jag kan ALLT om psykologi etc. Absolut inte! Sådan besserwisser är jag inte. Ber om ursäkt för att du verkar fått helt fel bild av mig, det är självklart mitt fel, min arroganta sida tog över lite och texten flöt på innan hjärnan hängde med ordentligt. ;)
Angående det där med den estetiska delen att kunna vara sin egen lärare, besvarade jag i mitt förra inlägg. Det är väl i sådana fall DET som man betalar för. För KUNSKAPEN finns där (på internet), men den praktiska delen är en annan. Däremot tror jag att om man är någorlunda "kreativ" och "konstnärlig" av sig, så skulle man nog kunna göra allt själv. Det var definitivt inte meningen att förolämpa er nagelteknologer eller andra välutbildade inom sitt område (indirekt kritiserade jag faktiskt mig själv eftersom jag med sliter med en 3-årig universitetsutbildning, så det var INTE personligt!).
Men jag har faktiskt en bra come-back på det du står för. Förklara varför många av historiens största forskare och uppfinnare osv. inte haft någon "ordentlig" (kan man kalla det så?) utbildning inom det ämne de blev kända för. De gjorde försök på försök, misslyckades, och lärde sig. Varför skulle man INTE kunna applicera det på allt man gör? Ha en positiv syn istället! Vi människor lär oss, och utvecklas. Jag lovar dig, att hade du aldrig någonsin testat på utbildningen (ponera att det inte finns några utbildningar inom naglar), utan enbart läst dig fram (böcker, internet, e-böcker osv) och detta intresse verkligen legat dig varmt om hjärtat så hade du utvecklats med tiden. Inte lika fort som med en utbildning kanske, men du hade utvecklats, allt annat är ologiskt! Utbildningar är super, och jag är evigt tacksam för att vi har så många utbildningsmöjligheter. MEN (det där "MEN":et…) det mesta är mer för att tjäna pengar. Folk nu för tiden vill ha det FORT och ALLT handla om att tjäna på det. Med en utbildning så går det fort eftersom man är i en strukturerad process mot ett mål. Det tar ju mycket längre tid att läsa till sig allt själv, googla rätt osv. Och det har folk inte tid med. Lättare att boka upp sig på en 3 månaders utbildning och sedan vara klar, och DESSUTOM får ARBETA med det och få ha YRKESROLLEN som man utbildat sig till. Det är det man betalar för. Sedan förnekar jag INTE att det alltid finns saker att lära sig. Klart det finns! Man kan ALDRIG veta ALLT, inte ens en utbildad nagelteknolog (ja, ni kan säkert mer än vad en outbildad kan, men PRINCIPEN), eller en utbildad rymdforskare.
Förlåt för min uppsats här… och jag ber om ursäkt om jag tryckt ner någon. Jag ville egentligen bara diskutera detta på en trevlig nivå, få fler perspektiv, ge er perspektiv kanske… Synd att folk alltid ska behöva hävda och försvara sig själva, istället för att tänka "Hmm… intressant tankegång du har och jag respekterar den, men jag håller inte med för att….."
"I have always felt that educating the public on proper nail care is essential to our standing as an industry in the eyes of the consumer. Even though we feel that we spent a lot of money and time in school and in the salon perfecting our craft, and that we should be the only ones performing nail services, there are only so many clients we can see in a day, month or year."
Citerat från: http://www.hooked-on-nails.com/naturalnailcare.html
Det fetmarkerade tyckte jag var klockrent! Ännu en gång kommer pengarna in och tiden. Behöver jag verkligen bevisa mer för er nu? Han menar alltså på att hur många kunder du än har, så är det långt ifrån ALLA som söker sig till utbildade (dyrt, tidskrävande etc.), och DÄRFÖR är det bra att det finns information att tillgå på internet, vilket även är det själva hemsidan är till för. Detta påstående kommer från en person med en LÅNG erfarenhet av branschen.
Kickikal, du har skrivit många punkter som är värda att tänka på. Men tror du verkligen att alla hobbynagelbyggare verkligen tar sig den tiden, alltså lika lång tid som en utbildning skulle innefatta av pluggande, innan de sätter sig och lägger akrylater på sig själv eller andra? Långt, långt ifrån alla. Det är också vi på sajten rekommenderar utbildning, för där får man all viktig information serverad. Man kanske inte tänker på alla delar man måste kunna när man googlar. Dessutom, hur tänker du gällande diplom? Vart ska alla dessa självlärda köpa material? Vart kan de vända sig om något går fel och säkert få hjälp och rätta svar?
#37 Cederin: Jag har ALDRIG påstått att alla tar sig tiden till att läsa igenom anvisningar och kunskap riktigt noga. Det har jag inte sagt. Det jag säger är att det FINNS information, om folk använder den eller inte är en annan femma och det ska ingen stå till svars för. Vissa utnyttjar det goda med internet, andra tror att de är Gudar som kan sätta sig ner vid bordet och börja med en gång.
Ja men precis. Ännu en gång bevisar du för mig att det är tiden som är viktig för er. Man får allt serverat och STRUKTURERAT och utlärt på ett pedagogiskt sätt. Jag har redan besvarat denna frågan. Det GÅR fortare med en utbildning eftersom man har ett KLART mål för varje dag som går "Idag går vi igenom det här, imorgon det ena, nästa vecka läser vi kapitel 3 och sen är det tenta". Klart det går fortare. Jag tror dock att de som har naglar som ett stort intresse men inte har råd att gå en utbildning på 12 000 - 20 000 kr kommer vilja förstå sammanhang och tycka det är kul. Det är bara till exempel googla/youtuba hur man gör, sen varför, sen risker etc etc likt en trappa. Det man vill, kan man! Men ni kommer aldrig kunna motbevisa att det INTE går att hitta svar på det man behöver genom internet. Det går inte liksom. Som jag skrev tidigare så är kunskapen som lärs ut på utbildningar inte hemligstämplade (eftersom vi inte lever i en värld där bara "the chosen ones" får lära sig och ta del av kunskap).
Material är en annan femma, och DET håller jag HELT och hållet med om. Nej, de kommer inte kunna köpa dessa proffsprylar som nagelteknologerna använder, men ni måste förstå att det inte kan vara särskilt viktigt för sådana som bara har naglar som en enkel fritidshobby. De bryr sig inte om dessa dyra och "pålitliga" märkena. De bryr sig inte lika mycket om hållbarheten eller "den perfekta C-kurvan" som nagelteknologer gör. Vissa kanske till och med nöjer sig så länge de håller under fredagens utgång och att de naturliga naglarna är fina även efter konstnaglarna trillat av. Har en kompis som håller på med skitprodukter (väldigt billiga) på sig själv. Hennes naglar håller mellan 1-2 veckor och detta har hon gjort i över ett år nu. Hennes naturliga naglar är även dem väldigt fina och starka (även efter en massa fix och trix med UV, härdning, geléer). Hon är visserligen väldigt "seriös" med detta och tycker det är skitkul att lära sig och läsa om det. Så VILL man lyckas, så kommer man också vilja ha all information man kan komma åt, däremot har man inställningen "ÄSCH, det är BARA naglar!!!!" så kommer man misslyckas! Förstår ni vad jag menar? Med en positiv syn och en VILJA att lära sig så kan man komma riktigt lång. Tyvärr är det så som du säger, väldigt få som verkligen är engagerade!
Sedan OM olyckan är framme - ja men då kan man väl vara ärlig och ringa en nagelsalong och fråga om man kan boka en "akuttid". Säga att man varit dum nog att testa på det själv, och nu har allt gått fel och behöver hjälp, för det borde väl i sådana fall nagelteknologer/terapeuter klara av att fixa? Åtminstone ta bort materialet som svider (för då har det ju gått fel) och liknande? I andra fall - sjukhuset. Det är inte direkt så att man är dödsdömd.
Ps. Hoppas ni tog er tid till att kolla länken jag delade med mig av i mina inläggen. Där har ni ju ett bevis från min sida rakt framför nosen, med en hel del "tänk på detta, gör så här, gör inte detta om du inte har detta, allergier, så här motverkar du allergier" yadayada.
Nej, det är väl klart att vi inte kan motbevisa det, då hade vi behövt söka igenom hela internet. Men sålänge du är med mig på punkten att det finns många i behov av en riktig utbildning så har jag ingenting mer att säga. Det går säkert att läsa sig till allt men vägen dit kommer vara väldigt mycket längre och troligen väldigt mycket svårare då man inte får samma praktiska kunskaper och feedback som en lärare kan ge dig på en skola.
Det jag menar med material är inte direkt hållbarheten eller att det ska vara "proffsprylar" som du kallar det, utan risken för att fel sorts akrylater finns i burkarna. Se inlägg #17.
Jag är definitivt med dig på den punkten! Och det var ju precis det jag sa, det kommer ta längre tid och det är inte lika smidigt som att gå en utbildning.
Klart att det finns risk att materialen man kan köpa utan diplom och utbildning kan vara farliga. Men det man kan göra då är att göra en liten "research" på dessa produkter. T.ex. vad folk tycker om dem, om det funkat för dem, eller om det varit helt kasst. Sedan är det ju lite otydligt ändå eftersom vissa kan vara mer känsliga för olika kemikalier. Men som vi kom överens om innan: Hur många tar sig tid till att läsa igenom allt? Inte många.
Jag undrar förresten en sak, och skulle uppskatta ett trevligt svar och inget "det-fattar-du-väl"-svar. Det finns ju personer som har systrar/väninnor som är nagelteknologer. Dessa nagelteknologer kan ibland lära ut sina systrar eller vänner så att de också kan göra naglar. De personer som blir lärda har ju ingen utbildning. Om man bortser då från den praktiska biten (som man kan öva på själv genom att göra misstag och lära sig, JA det tar tid), vad är då skillnaden mellan att lära sig själv eller bli lärd - kunskapsmässigt? Jag menar, borde det inte vara så att blir du lärd av EN person, så får man ju inte lika många infallsvinklar som man kan få annars? Tycker ni då att det är MER okej att sådana håller på med naglar, och tar betalt för det etc.? Vore kul att se era tankar kring detta! :)
Den sista punkten kan jag inte direkt svara på, det var väldigt synd att du tycker att svaren jag gett är av otrevlig "det-fattar-du-väl"-stil, jag har ingen avsikt till sådana härskartekniker. Man bör alltid utgå på forum att inlägg skrivs i vänlig ton.
Det är för visso klart att det är bättre om någon som vill lära sig kan ta stöd av någon som är utbildad än att bara kolla t.ex. Youtube som många verkar göra, men jag tror fortfarande på utbildning där man har en tydlig läroplan över alla delar man ska gå igenom och att den som är lärare har det som yrke att vara pedagogisk, lära ut och ge bra feedback. Jag håller fortfarande på Celinas ord där.
Jag menade självklart inte att du varit otrevlig mot mig. Jag menade mer att jag inte ville ha några sådana svar av någon alls, så det var inte direkt riktat mot någon personligen. Ja men det förstår jag. Men det var ju inte min fråga egentligen. Jag menar kunskapsmässigt, inte praktiskt eller själva finessen och tekniken bakom det hela, för där förstår ju jag att det är bättre att få lära sig av en utbildad.
Gällande problemen att låta det torka: Du lär dig. Jag själv hade såååå lite tålamod förut, allt blev fult och förstört! Men på något sätt har jag lärt mig att sitta still. Det tog ett halvår haha. Men det gick. xD Annars har du en nagelspray (Isadora), på kicks. Jag tycker den fungerar helt okej, det torkar inte pang bom, men tar man sprayen och sen låter det vara i några minuter så torkar det. Den processen kan ju ta så mycket längre tid annars. :)
#10 Du syftar på internet beställt skitmaterial antar jag?