Nybörjare :)
Hej! Jag är relativt ny här på Naglar i fokus, och måste säga att det är väldigt roligt att titta på alla era fina naglar! Nu är det så att jag biter väldigt mycket på mina naglar och nu har jag bestämt mig för att sluta. Jag har kommit på att det är lättare att låta bli om naglarna är målade. Har ni några tips på saker som man behöver förutom lack i tusen färger? Haha Jag vill gärna ha tips på hur man sköter naglarna på bästa sätt, vad rekommenderar ni? Och även allt annat som är värt att veta. Tack på förhand! :)
Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!
Välkommen! :) Det första jag brukar nämna är baslack. Vill du få friska naglar är det ett kanske första steg. Baslacket skyddar nämligen dina naglar från att bli skadade när du fixar med dem. Även ett topplack är bra att skaffa då detta gör att designen skyddas. Dels håller den längre och många lack blir snyggare med topplack. Detta är väl mina främsta tips till var du kan börja! Baslack och topplack. :) Nagelolja är också mycket trevligt! Jag har dock inga bra att rekommendera då jag inte har hittat någon jag gillar tillräckligt mycket. Men det kan säkert någon annan komma med. Annars tycker jag att du ska läsa artiklarna här på sajten, det finns massor av trevligheter att läsa om! :)
#1Tack så mycket och tack för ett bra svar! Baslack har jag redan skaffat, använder samma som topplack. Dock så har jag inte någon nagelolja så det kanske jag ska skaffa. Köper nagellack jämt nu, vart jag än är. Det kommer bli dyrt det här haha! Men det är grymt roligt även att jag är rätt kass än så länge. Just nu har jag plöjt igenom allt som finns att läsa här :)
#2 Haha jag vet hur det känns! Jag försöker undvika att gå förbi nagellack i affärerna, annars händer det lätt att man får med sig några! xD Övning ger färdighet! :D När jag började kunde jag inte ens måla en nagel utan att det kom lack överallt haha, men idag är det betydligt bättre, även om jag har mycket att lära! ^^ Jag är ett levande exempel på att övning ger färdighet haha!
#3 Det lät som en väldigt bra idé! Skönt att man inte är ensam i alla fall :D Ja alla är ju nybörjare i början :)
Som redan sagts, alla är nybörjare. I början hade jag varken känsla för stil eller någon vidare precision. Blir så darrhänt när jag ska pillra med sådant nämligen. 🙂
Själv har jag inget baslack, bara topplack. Men skulle nog egentligen behöva ett baslack, jag med.
Det är bara att öva, öva, öva! Så blir man bättre för varje gång! 👍
Om du är nagelbitare/har slutat precis skulle jag säga att korta välvårdade naglar är otroligt bra och börja med, långa naglar kan vara jobbigt och vänja sig vid, och man ska ju börja någonstans :) Med korta välvårdade menar jag att man håller alla naglar lika långa och att de har samma form. Inte kort-korta men kanske precis förbi fingertoppen eller lika lång som fingertoppen om du förstår vad jag menar.
Jag tål inte riktigt det där med två långa naglar, en kort, en halvlång, tre korta.. ja du förstår nog vad jag menar :)
Ha ett par bra filar till hands, en bra nagelsax och en nagelbandspusher/petare. Då kan du hålla nagelbanden i bra skick samt peta bort smuts och annat under naglarna.. en orangestick är jättebra om man målar utanför. Tops är superbra knep för att ta bort det man målat bredvid. Ha nagellackremover hemma också.. den blå från depend är fri från aceton och superbra! Investera i en bra nagelförstärkning/baslack och ett bra topplack. Jag använder OPIs Nail Envy original som förstärkning och Seche Vite som topplack.
Smörj händerna med en bra handlotion minst 2 gånger per dag. Jag slarvar ofta på dagarna men innan sängdags är en rutin. Olja gärna nagelbanden med lite nagelolja efter handlotion för ännu mer återfuktning.
Hmm.. det är vad jag kommer på just nu.. :)
dethär med att måla nagellack med vänsterhand var helt hopplöst i början för mig men ett bra tips är att öva upp vänsterhanden och till exempel bortsa tänderna med vänster, kanske skriv och till slut kan man bli nästan lika bra på båda händerna 🙂
Frida
#6 Tack för ett väldigt bra svar! Långa naglar funkar inte på jobbet när man ska slita upp kartonger var och varannan minut, men lite längre än vad jag har haft är verkligen inte fel. Det är väldigt skönt att inte behöva skämmas för naglarna när mab ger tillbaka växeln i kassan ;). #7 Mjoo jag har märkt det haha! Än så länge har jag inte gett mig på några avancerade saker så det har gått någorlunda bra. Dags att börja träna vänsterhanden!