Naglar iFokus

Naglar

Etikettallmänt
Läst 2077 ggr
Elinisa
2014-01-11 19:48
0

Hej!

Jag är ny här& har massor av frågor. 

Jo, smycka naglarna tycker jag är kul. För en 15 år sen gillade jag att måla mina& andras naglar i mestadels blommönster, fast använde då vanliga konstnärs-akrylfärger. :-)

Nuförtiden blir det mest enkla& el glittriga lack, men på senaste tiden har jag börjat tycka det är roligt med mönster igen, så jag försöker öva upp fingerfärdigheten. :-)

Jag har inga vackra händer för fem öre. Sneda fingrar, stora fingerleder& tunna naglar som börjar långt ut på fingret. Förutom att naglarna växer snett, eftersom fingerbenen är sneda, -så har jag "mer nagel" på höger sida av fingrarna än på vänstra. :-D Missförstå inte, -jag gillar mina händer, men mest för de är starka& användbara.

Så var det såhär.. att i höstas kom jag på ett litet knep för att få ha lite längre& finare naglar i ngra dagar iaf, någon gång ibland, -& det var depends lilla gelnagelkit. Ni vet säkert vilket jag menar; inte ett såntdär "riktigt" kit med primer& lampa& allt, utan bara tippar, lim, gel& aktiveringssprej& nån polerfil. Det var rätt kasst, men med flera lager nagellack höll de ändå nästan fyra dagar, haha. 

Sen återvände jag hit för att titta på fina bilder, men började också läsa lite trådar. Då upptäckte jag att många avråder "amatörer" från att bygga gelenaglar.. 

Jag googlade& läste för att ta reda på mera.. 

MMA ska man ju undvika& andas in ångor& damm är inte bra. (Men det är det ju inte då man använder lackfärg& lösningsmedel heller.) -så det kan man ju försöka låta bli.

Allergiska reaktioner verkar mest handla om hudinflammationer..? (& de läker efter ett tag.)

Naglarna kan bli missfärgade, el gå sönder. (Det gör mina av vanligt nagellack också), men de växer ju ut igen på två månader.

Verkar ju inte alltför vanligt att hela nageln ramlar av (Såvida man inte använder& får en allvarlig reaktion av produkter inneh MMA, enl de lite läskiga bilderna jag såg) …& om den gjorde det trots MMA-fri produkt vet jag inte om jag tycker det är så fruktansvärt heller, även om det förstås skulle göra ont& vara besvärligt.

Vad jag undrar är bara, har jag missat något viktigt? 

Är det bara kanske så att då jag främst ser händerna som arbetsredskap& tanken en viss risk för fula trasiga naglar& några sår inte känns lika obehaglig som det det "borde" för en person som gillar lack, nailart osv?

Finns det något annat otrevligt man kan råka ut för så får ni gärna dela med er av kunskap& erfarenhet, för jag vill gärna lära mej mer. :-)

Sen.. en till fråga: Depend testar tydl ej sina produkter på djur..? Vet någon här om det gäller detta gelkit också? (För om så är fallet köper jag det inte igen.)

..eller en till fråga i detta inlägg, förresten; Hittade ett jättefint mörkt plommonlila lack fr China Glace.. Är så himla kass på att googla, så hittar ju inget svar! ..men testar de på djur? Isf blir det ju tyvärr inga fler därifrån, vilket vore lite trist då jag verkligen gillade lacket på alla sätt& vis.

leemland
2014-01-11 20:49
0

Om jag har fattat det rätt här inne när det gäller byggande av naglar så är det mer "riktigt" dom menar. Med uv-lampa, primer och allt vad de nu heter. Jag har inte fått uppfattningen att dom menar depends "lilla" kit :) 

Tyvärr har jag ingen aning på dina sista frågor då jag inte håller koll på sånt själv :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Cederin
2014-01-11 21:19
1

De flesta risker, orsaker och verkan är ju just det man får lära sig under utbildning 🙂 Så jag vet själv inte alla risker men lyssnar lyhört på mina utbildade vänner och kontakter. Förutom det du tagit upp kan jag komma på iallafall en sak vilket är att man kan utveckla överkänslighet. Det innebär att man oftast blir helt intolerant mot gelé/akryl och får utslag bland annat. En annan sak är hur materialet läggs på, vet man inte till 100% så kan man riskera att få svamp under materialet, eller riktigt hemska infektioner. I värsta fall som du nämnde nagellossning. Slipdammet kan orsaka problem i luftvägar, osv. Men, det är som sagt kanske inte någon jättegrej med depends kit, däremot tror jag att man endast bör hålla sig till gellack på hemmaplan.

Medarbetare på Naglar och Hår