Gel-lack, något att ha?
Sitter här med mina naglar som alltid flisar sig o ser fula ut redan efter någon dag trots noggrann rengöring, målning, bra produkter osv. och kollar gel-produkter på ebay.
Ser ju lockande enkelt ut men är det verkligen något att ha??
Är alltså inte ute efter att bygga upp gel-naglar utan bara den hållbara färgen. När man surfar runt så hittar man ju alltifrån folk som hatar det och säger att det totalförstört deras naglar till dem som lovprisar det nått så in i den. Svårt att veta vad man ska tro ju, så jag frågar er också och hoppas på seriösa svar.
Hur är hållbarheten, kan färgen spricka eller typ flaga sig som vanligt nagellack? Är den lika lätt att applicera som vanligt nagellack eller känns det annorlunda på ngt vis?
Behöver man både bas och topplack plus färgen som vanligt eller funkar det med bara färg?
Skillnad på lampor med 9w och 36w? Skiljer ju iofs inte mkt i pris men kul o veta..
Hur håller sig naglarna under "plastfärgen", är de skyddade eller slits de där under pga av fukt, kemikalier o likn.?
Berätta allt ni vet är ni snälla!! Tacksam för råd.
En fråga till.. Vad är skillnaden på soak off-gel och vanligt gel-lack??
Om nån orkar, kör gärna en "gel-naglar for dummies" här!! Hihi..
Fick depends gellacksset till julklapp, verkar fungera utmärkt. Om man tänker på det logiskt så sliter det troligen mindre på naglarna att byta lack varannan vecka (det håller verkligen bra, åtminstone för mig) istället för att gång på gång ta bort och lägga på nytt vanligt lack. Så länge man inte har skadade naglar (typ klämt dem i en dörr, såriga nagelband) och följer instruktionerna och inte får gel på huden runt naglarna så bör det inte göra någon skada. Skulle tro att naglarna håller bättre eftersom de konstant är skyddade mot slitage. Jag har bara gott att säga! :-)
#2 Det låter ju väldigt bra det! :)
Jag har använt Depends gellack i ett par månader och för mina torra, flisiga och skivade naglar funkar det kanonbra. Dock brukar alltid någon nagel flisa sig eftersom nageln under skivar sig, men då brukar jag bara göra om just den nageln. Efter en dryg vecka brukar min utväxt bli rätt så ful så mer än så går jag aldrig med samma.
Det finns dock en stor nackdel. Det är svårt att få bort. Jag har provat Depend remover oil men tycker inte den funkar så bra. Istället brukar jag pilla bort det efter duschen då de är lite mjuka men det sliter på den egna nageln. Naglarna blir lite repiga och fula, men i mitt fall så är naglarna så fula ändå så här års att jag inte bryr mig om det. Sen tror jag det är bra att ta lite paus mellan målningarna och då olja in naglarna flitigt.
Men trots nackdelarna kommer jag fortsätta. Det är så skönt att ha hela släta och fina naglar som inte går sönder och är vassa!
Låter bra att ni är nöjda, då blir det till att köpa 😃
Ska bli kul o testa!!
Förresten, gör ni hela proceduren med bas, lack och top? Hört att man kan köra bara med färglacket också men det kanske är dumt?
Jag kör alla lager, tycker det är svårare att få bort färgen om man slarvar med baslacket. Ett tips är att köpa löst glitter på panduro, blanda med baslacket och använda som "färglack. Billigt sätt att få stor variation. Så jag gjorde med bilden ovan.
Har ingen erfarenhet av gellack, men rekommenderar att du köper från ett säkert märke här i Sverige eller så, eftersom gel-produkter från eBay och liknande sidor där det ofta skickas från Kina inte är helt safe. Risken finns att det finns MMA-akrylater i produkten vilket är billigare att framställa men väldigt allergent (det är förbjudet att använda på nagelsalonger i sverige) så var försiktig med vad du köper. 🙂
Okej, tack för att du nämner detta.
Vad står MMA för?
Kollar på lack på en sida där de faktiskt visar upp innehållsförteckning och säkerhetsdatablad för ämnena som är i. Hittar inget som skulle kunna förkortas MMA men man vet ju aldrig, de flesta ämnen kan ju ha olika namn om bara ngt litet skiljer.
Är det allergent bara i direkt kontakt med huden eller påverkas man även genom naglarna eller hur man ska säga?
#10 om du planerar köpa riktigt gel-lack bör du nog inte lyssna på oss som har Depend. Har hört från nagelteknolog att Depends för oss amatörer är en blandning mellan lack och gel. Så är inte samma sak som gellack du köper på eBay mm.
Är depend ett soak off-gel? Verkar va det om man läser hur det funkar ju (fast det inte står på flaskan).. och tycker det verkar som de flesta lack på ebay är soak off också. Håller 2-3 veckor står det, samma på Depends? Sen har jag iofs inte riktigt fattat skillnaden mot "vanliga" gellack..
Jag kör på striplac som baslack när jag gör med depend-setet. Dyrare men bara att dra av, removern funkade skit för mig så gav upp med den. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Vad bra, då är det lugnt med lacken jag hittade. Tack för info!!
Använder man depend-lack kan man testa att ta bort med vanligt aceton. Först slipa lite i lacket (obs, inte nageln! bara lacket) och sen göra folieinpackningar med aceton som får sitta ett tag. Ska funka bättre än depends egna remover. Dra inte bort det säger jag, iaf inte depends. För jag gjorde det och mina naglar är duktigt förstörda så nu har jag inte lack på ett tag för det skulle säkert bara lossna och ha sig ändå.
Har man depend och någon "ljus" nyans skulle jag rekommendera tre lager. Jag gjorde två lager sist och det blev genomskinligt.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag fick det av mamma och pappa i julklapp och jag är supernöjd! Mina naglar blir också torra och flisiga jättelätt men när jag använder gel-lacket så blir de inte så, förutom på kanterna där jag knappt kan måla på nagellack 🙂