Vita prickar på naglarna
Jag har vita prickar på nästan alla naglar. Vissa är runda och liksom lite suddiga, [se syns inte väldigt mycket] medan på andra har jag som långa streck som är jättesynliga.
Kan det vara kalciumbrist eller har jag helt enkelt bara misskött dem? Det var ett tag jag målade naglarna senast.
[Säg till om jag placerat tråden på fel ställe.]
Jag har hört att vita prickar på naglarna kan bero på magnesiumbrist 🤐
Hur ser din kost ut?
Har du någon bild där man ser prickarna?
Det kan ha att göra med din kost eftersom naglar består av döda celler, och celler påverkas av vad kosten innehåller för näring och liknande. :)
Jag har hört att man får såna "prickar" om man slagit i nageln/fingret :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
http://mabra.com/darfor-far-du-vita-flackar-pa-naglarna/
Alltså som #3 säger, att man slagit sig :)
Men vad är sannolikheten att TS har slagit sig på alla naglarna? Det kan ju hända såklart, men då borde väl TS ha märkt att hon slog sig? xD Bara en tanke😊
#5 Om jag förstått det rätt så kan man ha slått sig "tidigare" och de syns inte förrens efter en tid..
Oj vad svårt att förklara hur jag menar :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#6 Aha jag förstår. Då blev det lite mer logiskt! :)
#7 Okej. Vad bra då :) Då va det kanske inte så obegripligt som jag trodde :P
/ J
Oj, oj, nu blev det många frågor att svara på!
Min kost är väl ganska varierad, om jag skulle äta mindre av något så skulle jag tro att det var grönsaker. Äter inte speciellt mycket alls för den delen. Jag kan visa en bild på naglarna, men har ingen kamera nu under ett par dagar så just nu kan jag inte lägga upp…
Jag har faktiskt ingen aning om jag har slagit mig, har liksom inte känt att jag slagit mig, och eftersom det är på så många naglar så känns det lite otänkbart att det är det enda problemet. Visst skulle det kunna vara både kost och slag som orsakat det, men det skulle jag inte tro. Och eftersom jag inte märkt av vissa av dem förrän nu på senare tid så vore det ju ganska konstigt.
Men jag ska kolla in länken och skicka en bild på naglarna så att ni får se hur det ser ut! :)
#9 Om du verkligen tror att det är någon fara så uppsök en distiktsköterska och hör med denne angående prickarna. Om det sägs att du ska äta på ett visst sätt, så vet du det, och om det sägs att du slagit dig för många veckor sen, så vet du det :)
Jag själv, och alla jag känner har såna prickar då och då. Och jag märker aldrig att jag slagit mig, men uppenbarligen har jag ju det. Jag vet inte om du känner igen dig, men många gånger hittar man kanske något blåmärke på kroppen utan att man har någon aning om var det kommer ifrån. Man har inget minne av att man slagit sig. Men uppenbarligen har man ju det, annars hade man ju inte haft ett blåmärke där.