Naglar iFokus

Naglar

Etikettallmänt
Läst 1724 ggr
Carlaina
0

Vilka alternativ?

Nu har jag blivit diagnostiserad med psoriasis, och har det på naglarna. Mao. jag får "hål" i naglarna, och dom går av mycket lätt. Kommer till en viss längd sedan går dom av. Dom enda som är starka är mina lillfingersnaglar. 

Har det inte på tånaglarna, tyvärr, skulle gärna ha det på fötterna än på händerna! Mina tånaglar är jääättehårda, liksom hårdare än dom brukar vara.

Undrar nu vad alternativen för fina naglar är? Kosttillskott eller liknande, eller gäller bara lösnaglar? Det blir ju så himla dyrt och dom åker bort så lätt. Finns det tips för att ha kvar lösnaglar längre, kan man sy fast lösnaglar i huden, som man kan med hår och ögonfransar?

Tacksam för svar! (vet dock att detta låter helt galet XD)

Sjöstjärna
0

Prova MSM (kosttillskott), många med olika former av psoriasis brukar kunna bli helt besvärsfria, dessutom stärker det naglarna.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Elena-Maria
5

Jag har haft psoriasis sen jag var 3 och inte insett förrän i vuxen ålder att groparna jag får i naglarna ibland faktiskt är nagelpsoriasis. Jag får dock dessa främst på ringfinger- och lillfingernaglarna, mest på vänsterhanden. Har alltid haft extremt klena naglar som ständigt skivat sej och gått av. För över ett år sedan började jag envist smörja in mina händer och naglar med handkräm varje kväll. Det har verkligen gjort underverk. I somras jobbade jag på lager och packade om bildelar och mina naglar höll. Hela sommaren. (De är långa än.)

Naglarna har blivit starkare om än inte stenhårda. Fördelen med att de inte är stenhårda är att trots att de är långa så går de sällan av. Eventuellt viker de sej utan att knäckas och om de går av så går de inte av långt inne på nagelbädden (vilket gör hemskt ont) utan istället lite längre ut. Då kan man jämna till den och kanske slippa klippa av hela.

Jag målar numera aldrig naglarna alls. Inte ens med nagelstärkare då jag upplevde det som att naglarna inte fick någon luft.

Som sagt, införskaffa en handkräm och ställ den på nattduksbordet. Det tar ett tag innan det börjar ge resultat så ge inte upp. Speciellt inte nu när det är vinter och torrt och kallt i luften. 
Utöver det så ska det hjälpa till att dricka vatten har jag hört. Och ta D-vitamin.

Jag menade inte att skriva en uppsats här, men nu blev det lite långt. Jag hoppas att det kan vara till någon hjälp. Lycka till!

Fred och god växt!