Naglar iFokus

Naglar

Etikett: allmänt
Läst 3492 ggr
tlover
0

Nagelvård för hälsosamma naglar?

Eller ja det är snarare nagelbanden som krånglar
Mina nagelband är tjocka och täcker mellan 1/5 del och 1/4 del av naglarna och har röd/bruna fläckar/streck på sig. Dom kan också spricka ända ner till köttet (och det gör ont). Värst är det då dom är långt "uppe".

Just nu tar jag då och då då jag sitter framför TV:n och smetar på nagelbandsolja och använder en "nagelbandspetare" för att peta ner dom och sen om jag kan använder jag en nagelbandssax.

Finns det mer jag kan göra för mina nagelband? Hur ofta ska man göra det och finns det nån olja som kan ersätta nagelbandsolja som man kanske har hemma/kan blanda själv?

Jag behöver inga tips mot sköra naglar eller liknande för mina naglar är riktigt starka och växer som ogräs (jag klipper dom varannan/var tredje dag). Jag vill inte ha tips på rent kosmetiska saker heller utan bara för nagelbandens hälsa.

Orsaken bakom varför jag får så går inte att ändra heller (sjukdom).

Söker man på tex manikyr så kommer det bara upp estetisk manikyr inte saker för att få nagelbanden (el naglarna) att må bättre 😕

l'm back

TatsuOni
3

Jag varierar mellan oliv och mandelolja till mina naglar och nagelband men vilken olja som helt som går in borde kunna fungera🙂 Helst ska oljan vara kallpressad.

Innan någon åter påpekar att olivoljan är för fet för att gå in. Den gör det på mig och jag vet andra den sjunker in i huden på. Man får helt enkelt testa om det fungerar för en själv.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

thealealea
1

Hej! Det låter som du kan ha åkomman pterygium (överväxt eponychium)

Det kan orsakas av medfödda defekter, torr hud, felaktig nagelvård eller att det har blivit en skada i matrix.

Parafinbehandling eller varm oljemanikyr är att föredra. Regelbunden manikyr hjälper att reducera utväxten. Ifall det inte hjälper eller är väldigt kraftig överväxt bör läkare uppsökas.

Var försiktigt och peta inte kraftfullt bort huden , det är levande vävnad!

Kram Therese.

tlover
0

#2 mineraloljor kommer inte i närheten av min hud så hur gör man oljemanikyr?

Jag vet som sagt redan varför jag har så (sjukdom)

l'm back

thealealea
0

En bra seriös salong är att föredra då allt blir på rätt sätt och de har professionella produkter som fungerar.

tlover
0

#4 inget för mig alltså.

Men jag ska testa att köpa hem mandelolja också och testa #1 Jag tål däremot inte vanlig mandel så jag får göra ett allergitest innan.

l'm back

TatsuOni
1

#5 Om det inte fungerar så kanske t ex rapsolja kan fungera då jag har hört att en del använder det, även om jag inte har testat det själv🙂 Bara att testa och se om du hittar någonting som fungerar för dig.

tlover
0

#6 tack 😃 hur ofta "bör" man smörja in nagelbanden?

l'm back

TatsuOni
1

#6 Det låter jag någon annan svara på😛 Men själv smörjer jag in dem när jag kommer ihåg. Eftersom att jag har så torra händer så smörjs mina in på köpet när jag flera gånger om dagen smörjer in händerna😛 Annars blir det väl oftast på kvällen som de får en ordentligare inoljning.

thealealea
0

#6 Rapsolja har ingen som helst verkan det lägger sig bara på ytan det går inte ner på djupt. 

#7 Du verkar inte vilja få bot på det? Jag är under utbildning till nagelterapeut, vi får lära oss om dessa saker hela tiden. Enda sättet är det som jag skrev eller uppsöka läkare. 

Går du till en salong och får behandling så får du också köpa med dig produkter som kommer att hjälpa dig.

tlover
1

#9 Jag har inget förtroende till läkare (och jag har försökt få hjälp där men såklart får man ingen hjälp) och jag söker inte heller gärna hjälp hos folk som bara är ute efter mina pengar (tex frisörer säger att man måste klippa håret var 6-8:onde vecka inte för hårets skulle för det finns dom som aldrig behöver klippa håret utan för att dom ska få in pengar, jag kan lova att det är samma med nagelsalonger).

Jag vill också kunna ta hand om min egen kropp, själv alltså inte vara beroende på att någon gör det åt mig.

Jag vill helt enkelt klara av att göra det själv.

Edit: för övrigt så tror jag att jag kan lära mig hur man gör det själv med tanke på att andra lär sig det (tex du som utbildar dig)

l'm back

thealealea
0

#10 Ja men för att lära dig behöver du kunskapen, vilket du finner genom utbildning. Jag säger inte att du behöver gå dit för alltid utan ge det några behandlingar få med dig bra produkter hem som du kan använda mellan behandlingarna och sköter sig det bra så kanske du kan sköta det själv hemma sen, men att du sitter och pillar och försöker få bort det gör att det triggas igång ännu mer i nagelroten. 

På tal om det med håret, det stämmer ju det dem säger det är ju klart man måste gå och toppa/klippa sig emellan åt men hur ofta beror helt på din hårkvalité samt hur långt hår du har tänkt ha.

Till de som aldrig klipper sig borde ha j*vligt slitet hår om de inte har världens unika hårkvalité .

tlover
3

#11 vissa har sånt hår att dom aldrig behöver klippa sig, jag hör inte dit men jag toppade håret för nästan 1 år sen och jag har inte slitna eller kluvna hårtoppar.

Jag tänker inte köpa kommersiella produkter om man ändå kan använda tex kokosolja

(för övrigt gör jag nu exakt som en tjej som gjorde gratis manikyr gjorde på mina naglar och med tanke på att hon var utbildad så borde hon enligt dig göra rätt)

Info om hur man gör saker kan man få på andra ställen bara folk tillåter det

l'm back

thealealea
0

#12 Du gör självklart som du vill. Jag har nu sagt det som jag vet skulle hjälpa, jag önskar dig lycka till.