Nagelfil i glas
Någon som provat glasnagelfil? Vad är det för för- och nackdelar med den?
Jag använder vanligtvis fil i glas. Tycker den är mer effektiv och snällare mot naglarna. I alla fall om man filar åt ett håll och inte fram och tillbaka. Rekommenderar dem 😃
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
#1 Tack för ditt svar.
Hur länge håller dom?
Jag vet inte riktigt om det är något jag fått för mig eller om jag läst det någonstans, men kan man fila åt båda hållen på nageln med denna fil?
Jag använder i princip bara glasfil, men jag är så klantig att jag råkar knäcka dem då och då! Förutom det så är de riktigt bra! Man kan fila åt vilket håll man vill utan att nageln flisar sig, tillskillnad från med sandpappersfil där man får det på köpet. Jag är supernöjd med mina glasfilar, de håller länge också vill jag påstå. Sen hur länge vet jag inte då jag somsagt alltid råkar knäcka mina innan de har förbrukats klart. xD
#3 då blir det nog att köpa en sådan :-) Är dom lätta att knäcka?
Jag har också glasfil. Tycker som #1 att dom är mer effektiva och snällare mot naglarna. Håller ända tills dom går sönder(man råkar knäcka eller tappar så den går sönder). Jag har aldrig knäckt någon. Men akta dig för att tappa den, då kan den gå sönder, den är ju av glas. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har också tappat 2 st, så de gäller å vara försiktig. Och man kan skölja av dem i varmt vatten för att få bort dammet som fastnar. Så jag har aldrig behövt köpa en ny för att den blir sliten, om man säger så. 😉
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
De är otroligt mycket bättre än sandpapper eller metall. Mycket effektivare och flikar inte upp nageln alls trots att jag filar fram och tillbaka. Naglarna känns mycket starkare bara av att använda en annan fil.
Hmm.. man kanske får ta å införskaffa sig en sån trots allt. De låter ju snällare mot nageln 🙂
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag köpte en sådan fil igår, jag får testa. Tack för att ni delar med er :-)
#10 absolut, så snart jag använt det :-)

Jag använder också glasfil. En sort som jag tidigare sålt själv (2004-2006). Då sa min leverantör att det var livstids garanti på den. Att den aldrig skulle bli "slö".
Sen fick jag en med på köpet när jag köpte ett lack för ett tag sen. Den var mycket grövre och kändes mera obehaglig att fila med så den brukar jag inte använda om jag inte måste fila ner mycket.
Min erfarenhet är att de visst tappar lite skärpa med tiden men att de ändå fungerar väldigt länge och att det tydligen finns olika kvaliteter på dem. Som sagt ska man undvika att tappa dem. Fördelen är att man kan sitta och fila fram och tillbaka och även ta på ovansidan om nageln börjar skikta sig.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har aldrig tappat någon glasfil, så ännu har bäst-före-datumet inte gått ut - ens på min allra första fil. Den är nästan lika bra som vid inköp för ca 6 år sen. Så nog håller de bra om man sköter dem! 🙂
Nu har jag provat och den verkar bra, lite trist är det dock att den inte är så smal då man inte riktigt kommer åt ordentligt på de korta naglarna. Men hur som, det ger ett bra resultat! :-) Finns det skötselråd på dessa nagelfilar?

Skölj av den då och då. Jag brukar använda en liten borste för att få bort dammet och borstar den under rinnande vatten.
>>>Malum domesticum<<<
#15 som jag misstänkte. Tack :-)