Depend Gellack
Jag har valt att inte längre använda Depend GelLack pga läkemedelsverkets ingripande.
Är det fler än jag som gjort likadant? :) Hur ställer ni er i frågan om att använda eller inte använda något som förbjudits av läkemedelsverket?
Kommer ni fortfarande fixa med gellack hemma? Fast av annan tillverkare?
Först och främst tycker jag att Depend i sitt pressutlåtande är otroligt oprofessionella. De skyller på konsumenten.
Jag har mailat depend och frågat om det kommer utgå ersättning till alla oss som inte fått reaktioner (än). Jag har 25 lack här hemma varav de har kostat minst 79:-/styck. Plus start-kittet.. Det är en hel del pengar som går förlorat för otroligt många användare. Utgår det ingen ersättning kommer jag istället försöka sälja dem till någon som fortsätter använda det trots varningar.
Jag kommer istället helt gå över till Orly SmartGels.
Jag har försökt att "klara mig utan" förstärkning av mina naturliga naglar i perioder, OPI nagelförstärkning, Essie, Trind, listan kan göras oändligt lång men ingenting har fungerat i längden. Heller inte kosttillskott eller att lägga om kosten funkar, jag antar att det är genetiskt klena naglar :)
Jag har hört att man kan lämna in dem där man köpt dem (utan kvitto) och få alla pengar tillbaka.
Har även skrivit ett inlägg om det här
Kommer åka till Kicks i morgon och lämna tillbaka mina, hoppas att "Striplack" finns hemma i lager så jag kan prova det också :)
Jag har bara ett lack från Depend som jag tänkt ha kvar, annars använder jag för det mesta gellack från Orlys och några Striplack. Har även några nya gellack från Sally Hansen (köpt i USA) som jag tycker om. Jag har använt gellack hemma över ett år och aldrig haft problem. Men jag är väldigt stadig på handen och målar aldrig utanför samt är mkt noga med hygien när jag fixar naglarna. Så jag kommer fortsätta med det hemma 🙂
Jag tycker inte att Depends pressmeddelande var oproffsigt, jag menar, det står klart och tydligt i instruktionerna att det inte får komma i kontakt med huden och riskerna det medför.
Och de har ju kommit fram till att problemen som folk fått har uppstått efter att de fått hudkontakt med profukten…
Det konstiga jag kan tycka är att det ändå får säljas gel byggnads kit till privatpersoner ändå, är inte risken lika stor med det isåfall?
//Belinda aka Zandrama
Jag har en del depend-lack men jag har inte märkt något konstigt med det? Fast jag är dålig på att måla mina naglar och måla därför alltid lite utanför! Jag ska iallafall fortsätta att använda det då jag inte fått några reaktioner….
#6 Vill bara uppmana dig om att de flesta har fått reaktioner först efter flera månaders användning. Så min åsikt är att det inte är värt att fortsätta använda det om man inte vet till 100% vad man gör.

Märk att det är skillnad på Depend nagellack och Depend Gel. (vet inte om gelet har ett eget namn)
Depend nagellack har jag använt i många år nu. Det är det enda lacket som sitter i veckor på mina naglar.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Jag funderade på att börja använda Depends gellack, men var tveksam. När läkemedelsverket förbjöd det bestämde jag mig för att fortsätta med vanligt lack. Är glad att jag inte hann köpa gellack!
Använt Depends vanliga lack i många år utan problem, liksom Mavalas.