Naglar iFokus

Naglar

Etikettallmänt
Läst 3555 ggr
emiliaolsson
0

Nageltrång?

Hej!

Jag tror att jag har kommit till rätt sajt. Jag har nämligen fått nageltrång. Jag har aldrig hört om detta innan. 

Imorse vaknade jag och hade ont i toppen av tån, vid nageln. Tillslut stod jag inte ut och gick till skolsköterskan. Hon tittade lite på tån och sa att det var nageltrång. Jag har aldrig haft detta innan och har inte hört talas om det heller. Jag fick salva av skolsköterskan som ska smörjas på med någon förband eller plåster så att det liksom håller sig på plats. Den hette något med "Alse…"

Nu undrar jag, vad är nageltrång? Och hur gör man för att undvika det? Är det något annat man ska göra eller inte göra när man har eller precis har haft nageltrång?

Tacksam för bra och utvecklade svar! 😉

Rumblebee
0

Vad jag vet så är nageltrång när naglar växer fel och börjar växa inåt mot huden. Ordnar man inte till det så kan det gå så pass långt att man får sår. Det kan orsakas av bland annat dör trånga skor eller att man har klippt naglarna fel Här kan du läsa mer, och även hur du själv kan åtgärda det http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nageltrang/

Lia
0

Man ska inte klippa naglarna runda, utan raka, om du förstår hur jag menar.

ssofia
1

Nageltrång är när nageln tränger ner i huden och skapar "gröna kanter" (har du säkert haft på någon annan nagel innan) där det samlas var och blir lite infekterat. Oftast läker det ut av sig själv så fort varet har kommit ut och man är noga med att hålla rent och torrt. Orsakas allt som oftast av att man missat en liten tagg på en nagel som gömt sig när man klippt tånaglarna.

Ofta är det genetiskt med nageltrång, min pappa har opererats för samma sak och även två av hans bröder. Jag har väldigt "kurvade" tånaglar, och det är antagligen en bidragande orsak.

Jag har nageltrång till och från, på båda fötternas stortår. Har opererat höger stortå en gång och det misslyckades. Har dödsångest för att göra det igen. Jag har haft det så länge att jag inte vet hur det är och vara utan nageltrång ärligt talat. Jag visar aldrig fötterna, badar aldrig i simhall, vill inte vara till besvär med mina fötter, haha. Jag har haft två operationstider det senaste året jag varit tvungen att skjuta upp pga jobb, jag har helt enkelt inte kunnat vara sjukskriven så länge som det behövs för att kunna ha på sig riktiga skor igen. (ca 10-21 dagar beroende på hur det läker) TRO MIG, du vill inte hamna där jag är.. hehe 🙂

Klipp naglarna rakt, och var NOGA med att det inte blir några vassa kanter eller liknande vid kanten. Ha absolut inte för trånga skor, luftiga skor är och föredra. Rena strumpor varje dag, inte för många timmar utan att fötterna får komma ut ur skorna etc.