Naglar iFokus

Naglar

Etikett: tips
Läst 22735 ggr
whysoserious
7

Hur ta hand om opererad tå efter nageltrång?

Opererades för nageltrång vid ena stortån idag. Läkaren var väldigt otydlig angående skötsel hemifrån trots att jag frågade flera gånger. Så jag gav upp och tänkte fråga här istället.

Fick tryckförband och ett vanligt förband fasttejpat (tror jag, vågade inte kolla på tån om jag ska vara ärlig), enligt läkaren ska jag tvätta med koksaltlösning "när det behövs" men jag vet ju inte när det behövs haha. Kan inget om att ta hand om sår.
Sen sa läkaren att jag kan gå till skolsyster "när jag känner att det behövs". 

Enligt en sida (artclinic.se tror jag det var) ska man inte röra tån de första 48h, därefter kan man tvätta tån dagligen och bandagera om. Enligt nån annan sida ska man byta förband samma dag för att infektionsrisken blir högre ju längre man har samma förband…

Hur har ni som haft nageltrång tagit hand om tån efter en operation? :)
Läkaren klippte bort och skrapade sidorna så att tånageln föralltid kommer vara smalare. Fick inte sy något.

Charlott_
2

När jag gjorde de så sa doktorn att jag kunde ta av förbandet dagen efter och sätta på ett vanligt plåster och inte pilla eller tvätta. De är super fint idag, tog ett halvår för nageln att växa ut helt och bli normal igen :)

The_pearl
3

Jag har gjort samma ingrepp flera gånger. rör inte tån som läkaren sa, de första 2 dagarna, du känner om det läkt till sig efter en dag iofs, har det slutat vätska å blöda så kan du ta av bandaget. tvätta bort kladd runt om såret bara, räcker med ljummet vatten på en bomullsrondell eller något liknande. Ha det så luftigt du kan sen, gå barfota hemma, ska du ha skor så ha rymliga sådana, jag gick med foppatofflor mitt i vintern :) Ska du duscha i tex en offentlig dusch, så ha plast om foten de första 4 dagarna. Så du slipper basilusker som inte hör hemma i tån. :) Sköt det som ett vanligt sår! Ha koll på rodnad o värme i tån då det är inflammerat då. Smärtan kändes knappt tyckte jag, gör mer ont med själva nageltrånget! Lycka till :)

whysoserious
1

Tack för hjälpen! Tån har blivit bra nu, använde "vanliga" skor (med lite större utrymme vid stortån) 1 vecka efter operation, två veckor efter op kändes tån helt perfekt… Har nu endast skorpor kvar längs sidorna som jag inte vet om jag ska försöka blöta upp och pilla bort eller om jag bara ska låta det vara? :) Är ute efter en ny tid för andra tån men verkar hopplöst då vårdcentralen har haft fullt upp i december, ska ringa igen i januari och boka.

The_pearl
1

Låt ruvan vara, dumt att pilla bort o öppna för en massa nya basilusker. låt tån självläka nu bara. Ja bara ligg på dom, en del tänker att det bara är nageltrång. Men när ett nageltrång leder till en inflammation som sprider sig upp i en fot (för det är så det blir) är inget de hellre vill ha hoppas jag!

Ethina
0

Jag lät det vara första dagen, sedan bytte jag förband och tvättade både morgon och kväll.