Naglar iFokus

Naglar

Etikett: utrustning
Läst 20101 ggr
[Glitterregn]
1

Risker med gelenaglar?

Vilka risker finns det att använda gele hemma? Hittar ingen riktigt bra information på svenska :)

Charlott_
0

Jag är inte utbildad men utav de jag hört och sett är att gör man fel eller inte gör rätt kan man kanske få allergisk reaktion.

En kompis till mig, hennes  syrra hade gjort akryl naglar på henne, hon hade lagt akrylen uppepå nagelbandet vilket gjorde att de kom in fukt och luft och akrylen lossna efter en dryg vecka, de ända hon hade å skylla på var att hon var dålig med att ta hand om nageln då hennes syster hade sagt till henne att akrylen sitter längre om du använder olja m.m. De kunde gått så fel. Akryl på huden är inte bra, hon kunde fått en reaktion. 

Akryl ser jag som en större risk för icke utbildade än tex lackgel som många idag änvänder själva. Visst ska man ha rätt produkter men de är precis som nagellack bara att man använder UV lampa för härdning :)

Cederin
2

http://naglar.ifokus.se/discussions/51ed9ffd8e0e741efc0064fb-haaallppp?participating-3 Här finner du mycket information i mitten av tråden, t.ex. användaren byCelina som är utbildad nagelteknolog, samt mina svar som också grundas i vad jag lärt mig från utbildade vänner =) Det finns även en bra grupp på facebook som heter Nagelgodis, någon snäll med erfarenhet kanske kan berätta mer om du frågar!

Medarbetare på Naglar och Hår

Karmatarerskanise
3

1 ts l. Det är olika material. Akryl och gelé. Några risker är svamp, mögel, förstörda naglar genom felaktig filning och fel matrial. Infektioner kan man också få.

Charlott_
0

#3 Läste helt fel :O nu såg jag att de står gelenaglar. Förväxlade det med gellack :P

mongoberta
1

Det är inte bara risk för allergi, även för nagellossning, greenies (bakteriehärd) osv. Man ska veta HUR man ska lägga materialet, hur nageln SKA och INTE ska se ut för att kunna lägga materialet, man ska veta hur man ska hantera verktyg på rätt hygieniskt sätt för att inte sprida sjukdomar eller bakterier. Det finns massvis som man bör veta innan man ger sig på varken gele eller akryl :)

[Glitterregn]
0

#5 Vet du någonstans man kan läsa om detta?

mongoberta
5

Det kanske låter tjatigt men, man får allt kursmaterial i en utbildning. Jag har själv hållt på med naglar utan utbildning och när jag nu vet bättre så förespråkar jag att gå en utbildning. Allt finns inte på internet :)

[Glitterregn]
4

#7 Jo jag vet. Jag har inte råd med en utbildning tyvärr, annars hade jag gått en för längesen.

Tom
3

#7, Jo, Allt finns verkligen på internet. Gör det inte det är det du som söker dåligt ;-)