Utbildning vs autodidakt
Nästan oavsett vad någon frågar om när det gäller akryl eller gel så kommer en pekpinne om utbildning upp. Istället för att svara på trådskaparens fråga läggs vikten av en godkänd utbildning fram. Hade trådskaparen undrat om utbildning är bra eller inte hade den troligen frågat det och då hade det varit högst relevant att svara på den frågan. Men att lyfta fram utbildningsfrågan överallt och därmed kapa frågeställarens tråd är inte så produktivt och hjälper inte den som har frågat. Poängen med diskussionsforum är att utbyta erfarenheter och kunskap och det tycker jag görs bäst genom att svara på de frågor som ställs. Så ni som kan allt, hjälp dem som inte kan allt. Ge dem råd hur de ska göra för att inte sabba sina naglar. Berätta varför man inte ska kladda med gel på nagelbanden. Ge dem tips på hur man enklast får till en fransk manikyr. Guida dem rätt i lackdjungeln! Vi är ju ändå här av samma anledning, vi älskar naglar! :-) Jag är ändå övertygad om att de som är genuint intresserade och tänker pyssla med naglar (och då framför allt andras naglar) på heltid kommer att söka sig till en utbildning så småningom. Men fram tills dess kan vi väl göra vårt bästa för att sprida den kunskap vi har så att allas förutsättningar blir så bra som möjligt. I all välmening, Tom
Håller med fullständigt! Dessutom har jag hört många tokiga och direkt felaktiga påståenden från utbildade nagelteknologer, t. ex. att man kan tunna nagellack med aceton eller remover(!) vilket ju är helt felaktigt och dessutom väldigt enkelt att förstå varför om man bara besitter grundläggande kunskaper om kemi.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Men sen får man ju tänka på att alla inte VET att det finns utbildningar.
Eller att man faktisk kan sabba sina naglar eller vara allergisk osv.
Då är det väl bra att man informerar folk om det?
Även att jag tror inte att någon utbildad som betalat flera tusen för sin utbildning har någon lust att ge ut en 'gratis utbildning' heller.
Alltså ge ut saker som man lär sig eller tas upp på en utbildning.
Du skulle väl inte hålla på med farliga ämnen eller kemikalier utan någon 'utbildning' för just det?
För det är ju just det gele och akryl är.
Kemikalier man inte ska sitta å leka å kladda med.
KöttbulleKorv
Sen visst finns det ju folk som har utbildning men ändå är kassa på det dom gör.
Finns ju folk till allt.
Men jag skulle aldrig vilja riskera varken mina eller andras naglar och händer där jag inte har någon koll på saker. Alltså en utbildning.
Känns då kanske lite bättre att lägga ut 500 kr i månaden typ för att få fina naglar ist för att kanske aldrig kunna ha det, för att dom har blivit så förstörda.
Sen tror jag inte att det handlar om att sitta med en pek pinne och slå någon på fingrarna och säga nej.
Det handlar väl mest om att man vill andras bästa.
Alla kan inte sitta på alla kunskap då är det väl bara bra om andra kanske varnar lite snällt som kanske sitter på en del kunskap eller t.o.m erfarenhet.
KöttbulleKorv
Kebab eme, vad är ditt syfte med att vara på ett internetforum? Jag förmodar att du, liksom vi andra, är här för att lära oss nya saker och byta erfarenheter. Det bygger ju på ett ömsesidigt givande och tagande där även du kan och bör vara med och bidra med det lilla du vet. Om du inte vill svara på frågor till dem som inte har samma kunskap som du själv faller ju hela poängen med forumet även för din del eftersom det skulle innebära att alla som besitter den kunskapen du frågar efter inte skulle vilja svara på dina frågor eftersom du kan mindre än dem. Sen måste man nog vara ganska ödmjuk inför att nagellack inte är rocket science och att den enkla kemiteorin man behöver för att applicera gellack på ett säkert sätt kan läras in på en kvart. Jag har inte uppfattat att den här gruppen, eftersom den är öppen, endast är till för dem som har en godkänd utbildning utan att den är till för alla som gillar naglar.
Förstår precis vad du menar.
Men finns det mycket mer att diskutera än bara att bygga naglar.
Sen får man ju tänka på att det är ju svårt att veta hur gammal den som sitter bakom den andra skärmen och frågar om att bygga naglar,
Tänk då en 12åring som är jätte intresserad av att bygga naglar osv.
Kanske ber ens föräldrar att beställa gele eller akryl, och dom har ingen aning om alla risker.
Då köper dom förmodligen saker som inte ens är godkända produkter att använda.
Eftersom dom flesta produkter som är godkända inte bara är att gå å köpa.
För man måste visa ett diplom på att man är utbildad.
Om man tar detta forumet, alltså naglar iFokus.
Så finns det att diskutera både nagellack, dekorationer, visa sina 'verk',
få hjälp med 'problem' naglar och så mycket mer.
Naglar handlar ju inte bara om att bygga naglar.
Tror inte att du själv skulle betala för en utbildning mellan 20.000 - 50.000 eller t.o.m mer och sedan lära ut vem som helst.
Då skulle vi ju inte behöva utbildat folk till något egentligen.
Eftersom att då kan ju folk bara säga åt andra hur dom ska göra.
Men om folk verkligen vill bygga och få en risk att förstöra sina naglar så finns det massor av videos på YouTube.
Mycket lättare för dom personerna för att förstå hur man ska göra än att försöka kära sig genom en text.
KöttbulleKorv
Sen att jämföra gellack med gele och akryl är ganska 'dumt' då det inte är riktigt samma grej.
KöttbulleKorv
Så kebab-eme, vad tycker du att ett forum är till för om inte för att utbyta kunskaper och erfarenheter? Jo jag delar väldigt gärna med mig av alla kunskaper jag har, även de jag har betalat för. Med glädje dessutom! Men jag är väldigt trygg i min kunskap och ser det som en ära att få lära någon något. Jag är inte proffs på naglar och har inte några planer på att bli det men jag har andra kunskapsområden där jag räknas som proffs och jag hjälper gärna till och svarar på frågor som rör det. Risken att jag skulle förlora en kund genom att svara på frågor ser jag som obefintlig. Däremot kan mina svar leda till en respekt för mig och mina kunskaper som ofta leder vidare till jobb. Men jag är som sagt väldigt trygg i min kunskap. Det är lite naivt att du tror att du med dina nagelkunskaper besitter en unik kunskapskälla som är exklusiv för dem som har gått en utbildning och att du är livrädd för att någon som inte gått denna utbildning ska få ta del av den här 'unika' kunskapen "gratis" . Som jag sa, det är inte direkt någon avancerad kunskap… Varför tar du upp att akryl och gel är olika saker förresten? Är det någon som har påstått att det är samma sak? Det kanske du i så fall kan ta i en annan diskussionstråd
Jag har själv inte sagt att jag är utbildad för att bygga naglar och jag har ingen utbildning för det.
Men det handlar om att vem som helst INTE kan köpa GODKÄNDA produkter.
Man MÅSTE ha ett diplom på att man ÄR utbildad, att man HAR en utbildning, vad är det du inte förstår?
Akryl och gele är helt olika saker ja men du tar upp ordet 'gellack' och det är inget man bygger upp nageln med. Det är som ett vanligt nagellack som man hädar under en lampa.
Man KAN förstöra sina naglar så grovt att man inte kommer kunna göra något med dom. Det är något som sitter på ens kropp som man kommer leva med hela livet.
Varför då inte varna folk innan då?
Ser att du jobbar som snickare, och om man förstör en plank bit så tar man bara en ny. Men förstör du dina naglar så är dom förstörda.
Sen att du säger att du inte är ett proffs på naglar så kom då inte å säg att det inte är avancerat då.
KöttbulleKorv
Du hoppar runt bland dina "argument" så mycket att jag undrar om du har någon poäng med dem. Jag arbetar mycket riktigt delvis som snickare. En autodidakt sådan. Trots det är jag proffs. Jag är dessutom pilot. Utbildad sådan. Trots det är jag INTE proffs på det… Var det här svårt att få ihop för dig? En konstruktiv diskussion med dig ser jag mer och mer som en utopi så jag väljer att avsluta den.
Då kan du berätta för mig vad jag hoppar runt med.
Man måste inte vara proffs på allt.
Själv förstår jag inte vad du vill öht.
För det verkar för att det är svårt för dig.
KöttbulleKorv