Annons:
Etiketttips
Läst 37670 ggr
H-lena
2/12/15, 10:32 AM

Spricka i nageln som inte försvinner

Hej hörni!

Jag har ett problem med en nagel och det är att jag har en spricka i nageln som inte vill försvinna. Jag har som en "ridge" (i brist på bättre svenskt ord) som jag brukar försöka buffa ner, men när det närmar sig toppen på nageln så är det som att den spricker, alltså det blir ett "jack" i nageln. Jag försöker klippa ner nageln för att det snabbare ska växa bort men utan resultat, sprickan börjar där den börjar och det är alldeles för långt ner för att klippa. Det är inte ner genom hela utan bara på ytan eller hur man ska säga. Jag har försökt använda näring för naglarna osv men det vill inte gå bort. Jag kan inte låta bli att måla naglarna heller, och det är säkert en bidragande orsak till att sprickan inte går bort. Finns det något man kan använda för att bli av med den? Jag har inte problem med sprickor eller dålig nagelkvalitet i övrigt samt äter stora hårkuren som jag tror är även bra för naglarna. 

Mycket tacksam för svar! :)


Annons:
Zacinca
2/17/15, 8:27 PM
#1

Har samma problem som du, skulle gärna också vilja veta en lösning på det… Har en sån spricka på båda mina tumnaglar 😐


TatsuOni
2/18/15, 9:35 AM
#2

Det skulle kanske fungera att använda sig av en tepåselagning tills sprickan har vuxit över kanten? http://naglar.ifokus.se/articles/521e28b0ce12c45dfa001e6b-att-laga-en-bruten-nagel?articles-1


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zacinca
2/18/15, 11:34 AM
#3

Men det är det att sprickan kommer tillbaka på exakt samma ställe hela tiden… Skulle varit bra att veta vad man kan göra för att få det att sluta… Tepåselagning fungerar, men det är inte riktigt något jag skulle vilja göra hela tiden liksom…


neasfotografier
2/24/15, 3:25 PM
#4

Har exakt samma problem. På typ alla mina naglar nu för tiden. Började på några och nu är det nästan på alla.
För mina är det som att sprickorna går längs hela nagelbädden och ut. Vill bli av med dem men det verkar inte fungera. Haft det så i flera år nu och de kommer alltid på exakt samma ställe. När naglarna vuxit ut tillräckligt så delar sig nageln ibland när sprickan är. De är alltså inte längs bredden på nageln utan längs med nageln. Om någon förstår vad jag menar med det 😛

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

H-lena
2/24/15, 7:56 PM
#5

Trist att det är fler som har samma problem! Min senaste idé är att bara låta nageln vila, men har ett lager nagellack som jag tänkte låta bara "växa ut" om ni förstår istället för att irritera med en massa nagellacksborttagning. Om inte det funkar så tänker jag nog gå och fråga om hjälp på någon nagelsalong. 

Funderade på det där med tepåse, men tror inte det hjälper på den här sortens springa tyvärr 😕


neasfotografier
2/25/15, 9:16 AM
#6

Jag har provat allt. Men det är som att sprickorna kommer från nagelbanden, går längs med nagelbädden och ut i nageltippen. Och enda lösningen som KAN fungera då är att man klämmer sig och nageln lossnar, men det vill man ju inte göra på alla naglar. Är dessutom ingen garanti 😛
Så det där med tepåse t.ex är bara tillfälligt och ingenting man kommer vilja/orka göra på typ alla naglar hela tiden.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
E
1/30/22, 10:10 AM
#7

Lite sent inlägg men blev så himla glad när jag blev av med min återkommande spricka på tumnageln.
Testade allt möjligt, klippte ner så långt det var möjligt, konstgjorda naglar för att låta nageln växa i fred under…
Efter två år så trodde jag att det skulle bli för evigt men så köpte jag zink-tabletter egentligen för hudens skull och simsalabim, efter ett par veckor så upptäckte jag att sprickan var borta. 🥳
Tyckte efter ett tag att naglarna blivit lite väl stark så jag slutade äta tabletterna efter någon månad och sprickan har inte kommit tillbaka än (1 år senare).
Fungerar säkert med andra zink-tillskott också.
Lycka till för er som kämpar med sprickor!

Woodland
7/3/22, 2:09 PM
#8

På denna sida har en kvinna samlat mycket information om naglar och vad som orsakar olika åkommor och hur man bäst behandlar dem. Informationen är på engelska. När hon skriver hänvisar hon ofta till en vetenskapsman som kan allt om ämnet: Doug Schoon. Hon (Ana) lägger tonvikt på olja som stärkande osv. Man bör inte buffa naglarna enligt experten för det gör nageln tunnare. En vertikal spricka kan har sin orsak i en skada från nagelbädden med mera.

Av egen erfarenhet är "Scratch" nagellack mycket bra särskilt om man har upplevt att de bryts av i nagelbädden. Aj!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Did you know you physically can't cut your cuticles? Do you know if you even have any cuticle tissue? If you don't wear nail enhancements, you NEVER need to remove the cuticle. Click to read more. . .
  • Redigerat 7/3/22, 2:10 PM av Woodland
Upp till toppen
Annons: