Nagellacket lossnar?!
Ibland så lossnar mitt nagellack! Alltså, lossnar! Hela lacket bara trillar av! Använder seche vite över- och underlack och inget gelé eller något sådant. Bara vanligt nagellack. Några idéer?
Medarbetare på Skor iFokus
Händer mig också, sjukt irriterande även om man nyss har lackat den. 😡
Tvättar du naglarna ordentligt innan du penslar på? Kan vara bra att gnugga på nagelytan med en nagelborste också i samband med rengöringen.
#2 japp! Nagellborste använder jag dock inte, har ingen…
#3 Jag hade köpt det om jag var du, tycker det hjälper att ta bort smuts bättre än bara att tvätta :)
#4 var tror du jag jag kan hitta en?
#5 Depend säljer små enkla, men annars finns det på tex Ica och andra matvarubutiker :)
Har samma problem med sache vite. Också att nagellacket beter sig lite som torra löv och går att skrapa bort väldigt lätt ibland..
Som jag har förstått det så är det för att det är tunt och härdar så hårt. Till exempel så går det inte att ha sache vite ensamt, utan det måste kombineras med ett lack.
Jag säger att om du redan testat att rengöra naglarna innan lackning - byt över och underlack 😉
/Surpan
#7 ja, om det inte funkar med nagelborste får jag nog göra det! Några tips på bra över- och underlack?
#8 Absolut, Jag använder just nu Isadoras färgade underlack, second nail. Det är bra tycker jag för det chippar inte på samma sätt som vanligt nagellack utan efter några dagar blir det som tunna sprickor i nageln istället, vilket man kan leva med.
Som överlack älskar jag Essies Good To Go. Torktid i samma klass som seche vite men har en tjockare konsistens och går på bättre. Håller kanon. Det folk brukar klaga på är att det inte ger samma glasklara finish som seche vite, men jag har bägge hemma och märker ingen skillnad. 🙂
/Surpan
#9 att det inte bli samma finish är inget jag bryr mig om! Jag har överlack för att det ska hålla bättre, så det gör inget!
Har du funderat på att byta underlack? Buffrar du naglarna någon gång var tredje vecka ungefär? Använder du remover med olja? Målar du på nagelbanden ofta och tar bort med remover efteråt? Använder du nagelolja mellan målningarna?
Jag har i perioder också haft problem med att lacket lossnar på ett par dar, men har kommit över det problemet genom en del olika saker.
Först lärde jag mig att inte måla på nagelbanden :)
Sen hittade jag världens mest fantastiska underlack - OPI Nail Envy. Gjort underverk med mina sköra naglar. Använder Seche Vite som överlack, gjort i fyra år utan problem.
I perioder måste även jag byta underlack, och då brukar jag använda Trind Nail Repair eller Essie Help Me Grow, använder även Mavala Sientifique för att härda mina naglar och göra dem hårdare.
Sen är det viktigt att underlacket och överlacket är liiite längre bak mot nagelbandet än vad färglacket är, för att överlacket ska kunna "kapsla in" hela det färgade lacket är det ett viktigt steg, speciellt med Seche Vite. Om de inte har något att greppa tag i så släpper det ju givetvis. Och för allt i världen - låt bli och kleta remover runt naglarna när de är färdigmålade, jag har bara dåliga erfarenheter av det :)
Ha en manikyrpinne tillgänglig hela tiden istället och ta direkt bort det som hamnat på nagelbandet så det inte blir några bubblor/ojämnheter senare.
#11 jag buffrar naglarna ca var 3dje vecka, min remover har inte olja (och jag tvättar alltid händerna efter jag använt den), målar aldrig på nagelbanden och har aldrig remover på nagelbanden efteråt! Har en nagelbandskräm som jag använder på kvällen! Ja, jag ska nog kolla upp ett annat underlack och se ifall det kan hjälpa, och jag försöker se till att överlacket kan greppa underlacket! Tack för tipsen!
Så blir det för mig också med seche vite :/
#13 det är så trist 😕
Hur gör ni för att bäst få det snyggt och jämnt kring nagelbanden? Lyckas aldrig med den där perfekta kurvan/linjen längs nageln.
#14 Ja,speciellt när man betalat en del för det 😕
#15, Det är bara övning som gäller. Lägg penseln en liten bit ifrån nagelbandet och tryck upp den nästan mot nagelbandet och dra penseln i en bågrörelse som följer nageln. Gör rörelsen väldigt långsamt i början tills du har blivit stadig på handen sen kommer snabbheten av sig självt.
#12 När du tvättat händerna efter du använt remover så använder du vanlig handtvål va? Det kan vara en bidragande orsak till att det lossnar 😉 Vanlig tvål innehåller fett som lägger sig som en yta där nagellack får sämre fästförmåga, prova diskmedel istället, eller använd bara remover. Vidrör sedan inte nagelytan innan lackningen! 🙂
Angående att buffra naglarna så blev det sämre för mig när man använt alla steg på buffern, eftersom nageln då blir helt slät och blank (= dålig fästförmåga) så numera kör jag utan buffer helt eller använder bara den grövsta ytan.
Det hjälpte att byta underlack!