Naglar iFokus

Naglar

Etikettallmänt
Läst 1517 ggr
Anna O.
0

Svaga naglar

Mina naglar går av direkt om jag sparar till längre naglar. Har ni några tips? För att få friska och starka naglar.

Teja-Bea
1

Naglar (och hår!) behöver vitaminer och mineraler för att bli starka.

En allsidig kost är självklart viktigast. Men som tillskott kan du börja med B-vitamin.  Man ska alltid vara försiktig med tillskott för att undvika överdosering. Men B-vitamin är såkallat vattenlösligt vilket innebär att det kroppen inte behöver kissar du helt enkelt ut. B-vitamin är alltså i princip omöjligt att överdosera.

Vad gäller kosten så är vissa frön, nötter och frukter extra bra för hår och naglar. Här är några:

• Linfrö. ca 1 tsk hel eller krossad linfrö i maten, yoghurten etc. Linfrö har fantastisk påverkan på både hur fort hår och naglar växer och även styrkan på naglarna och glansighet i naglar. Finns som olja men jag tycker att det hela fröet är det som funkar bäst.
  • Avokado. En fet och nyttig frukt  med många vitaminer och näringsämnen som är bra för hår och naglar, framför allt hår faktiskt.
  • Jojobaolja. Något som påverkar naglar negativt är spruckna och lessna nagelband. Var noga med att smörja. Jojobaoljan är en djupgående mineralrik olja som ändå inte är fet och kladdar. Fantastiskt mjukgörande.

Mina starkaste tips är B-vitamin och linfrö!

Lycka till! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Huygens
0

Ett förslag är att lägga detta som en egen artikel med titeln "Svaga Naglar" och markera tråden som "Lexikon". På så sätt blir varje förekomst av svaga naglar en användbar länk.