Nagellack löser upp andra lack?
Jag lackar huvudsakligen mina naglar för att inte bita på dem (bara bonus att det är snyggt), och brukar alltid köra på genomskinligt. Igår köpte jag nytt bas- och topplack, och fastnade också för ett nagellack som var lite lätt opalskimrande. Väldigt sött. Problemet var bara att när jag hade målat på två lager baslack och drog ett lager av detta, så upptäckte jag att det löser upp det undre lacklagret, och när jag drog topplack över så löste det upp själva nagellacket. Det är samma märke (Depend), men det är som att de inte fungerar ihop? Vad beror det på, och ska det verkligen vara så?
Det här är det baslack och topplack jag använder. Det här är nagellacket jag provade.
Tack på förhand.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
De första lagren fick nog inte torka och härda färdigt tillräckligt innan du hade på nästa i så fall.
Du behöver alltså troligtvis helt enkelt vänta längre mellan varje lager du lackar på. Det är inte alls ovanligt att folk tror att lacket härdat färdigt bara för att det ser torrt ut. Men det behöver inte bara torka utan också härda för att vara beständigt mot nästa lager lack. Eftersom alla lack innehåller lösningsmedel just för att lösa upp lacken. annars skulle den ju torka och härda direkt.
Se till att varje nytt lager du har på är riktigt riktigt tunt också så torkar och härdar det fortare.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det ska torka innan man lägger på toplack.🙂
Jag har samma problem när jag använder nagellack. Tycker det torkar dåligt när man ska ha baslack, färg o topplack. Men tror det är med billigare nagellack som det blir så… Jag köper bara billigare, jag tycker det e för dyrt annars. Meningen är väl inte att man ska vänta minst 30 min mellan varje lager, o ibland hjälper inte det heller tycker jag.
Räcker inte 30 minuter är lagret på tok för tjockt eller lacket en konstig kvalitet som inte härdar.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.