Hur ser ni på djurtester?
Jag själv är ju vegan så använder enbart veganskt och icke djurtestat lack, men hur ser ni på det här med djurtester? Framför allt akryl, gelé osv är ju nästan alltid djurtestat.
OPI, Essie och Depend är icke djurtestat så vitt jag vet, men många andra lack är testade på djur. Hur står ni i den frågan? Är bara allmänt intresserad. 🙂
Jag är inte för att testa nagellack på djur, dock vet jag inte hur det skulle gå till? 🤔 Målar de djurens klor då? ^^
För att bli lite seriösare kanske… Nagellack har ju en väldigt, väldigt stark lukt så det är ju bara synd att ett djur behöver vistas i samma rum som nagellack. Jag vet att min hund flyr för sitt liv till en annan våning så fort jag tar fram mitt nagellack 😃 Min stackars hamster kan ju inte direkt fly så långt men man märker på honom att han vill… 😕
Så jag är helt emot alla djurtester för smink, nagellack och andra skönhetssaker. Det är djurplågeri 😭
Jag försöker alltid välja produkter som inte är djurtestade. I många fall även veganskt, men prioritet för mig är att de åtminstone inte blivit testade på djur.
Jag brukar köpa Isadoras lack som är kliniskt testade. Tycker de är prisvärda, enkla att applicera och är rikt pigmenterade. :)
Nu har jag blivit mer medveten om att djur faktiskt utsätts för sådana försök.. Har aldrig insett hur stor del av marknaden som faktiskt gör det! Men efter jag läst en del om det köper jag aldrig djurtestat smink eller nagellack.. Parfym försöker jag köpa från såna som ej testats på djur men marknaden blir väldigt smal då tyvärr.. Men då har de hänt att jag nån gång nämnt att den luktar gott, sen fått det i present nån gång.. I Kina djurtestad allt! Så undviker allt därifrån! Läste nån stanst att the body shop äga av loreal som testar sina saker på djur, så vet inte man man kan lita på de dessutom sponsrar man ju deras djurförsök genom att handla där :3 Men de är riktigt svårt att hitta icke djur-testade produkter marknaden blir väldigt smal, fler borde engagera sig!
Det är hemskt med djurförsök! Och flera märken "luras" genom att det endast är slutprodukten som inte är testad:(
Här har jag hittat en bra lista med enkel info och en lista över vad som inte testas på djur och vad som testas..
http://www.minmakeupartist.se/article/75/Djurforsok-och-kosmetika---nya-regler-forandrar-villkoren
Kul med lite åsikter 🙂
#3 Ja det är verkligen grymt svårt att undvika djurtestade produkter, men det går. Att Body Shop ägs av Loreal stämmer bra, och just därför undviker jag också att handla där.
#4 Tja, fast att "luras" är det väl inte egentligen. I princip allt vi använder i dagens samhälle är djurtestat på ett eller annat sätt tyvärr. Det är mer regel än undantag.
Ni som använder er av akryl, gelé osv, hur ser ni på djurtester? I princip all akryl och gelé är djurtestad, jag har letat förgäves efter icke djurtestat och veganskt sådant, men inte ens hittat något som är fritt från djurtester.
Väcker denna tråden till liv då jag letade efter tips på märken som är icke-djurtestade. Här är en jättebra länk jag använder som vägledning: http://www.leapingbunny.org/guide/brands/list
Jag tycker lite synd om djuren som testas men jag tycker mera synd om människor som blir testpersoner. Ofta är det ju människor som verklige är fattiga och behöver det här pengarna för att kunna överleva. Om jag var tvungen att välja mellan utsatta människor och djur så skulle jag välja djurtest även om det kanske låter hårt. Jag känner så här: man kan inte rädda alla, det kommer alltid finnas människor, djur eller saker/miljö som hamnar i kläm så då väljer jag att försöka rädda människor.
Ett alternativ som vissa väljer är att helt enkelt inte använda ingredienser som kan vara farliga och måste testas. Om vi redan vet att det är säkra så behöver vi inte testa produkten på någon.

#7, även djurtestade produkter testas på människor… Det är ju ganska stor skillnad på en råtta eller kanin och en människa, därför måste man även testa allt på människor. Det händer att sådant som visat sig säkert på djur ät farligt för människor, så även om fjurflrsöjen är "lyckade" har människor skadats eller dött. Jag undviker, så långt jag kan, allt som testats på djur.