Annons:
Etiketttips
Läst 78 ggr
B
8/11/22, 6:26 PM

Otroligt sköra och tunna naglar

Vad ska jag göra för får mina naglar starkare? Dom är tunna o delar sig. Dom växer rätt fort men som sagt är dom sköra så dom går av lika fort. Det gör ju ont att ha korta naglar (tycker jag iaf).
Jag har testat ha nagellack men det går inte, nagellack fastnat inte. Spelar ingen roll vad för märke eller hur jag applicerar.
Varit på salong o fått akrylnaglar, som höll kanske 2 veckor sen börja det lossna. (Har bara testat de 1 gång så kanske var det bara salongen som inte gjorde bra jobb?)
Haft gelenaglar, testat många gånger och av olika personer (utbildade). Men det lossnar ändå.

Har köpt eget set för göra gelenaglar och testat mig fram. Nageltipar man fäster med lim sitter men gelén lossnar från nagel. Har jag dock lösnaglar med lim lossnar det nertill.
Finns det verkligen inget sett att få dom bli starkare?
Äter ångestdämpande, adhd medicin samt minipiller. Men jag äter också tillskott (bla järn, folsyra, B-vitaminer osv)
Har ni idéer vad jag kan göra åt mina naglar?

Annons:
TatsuOni
8/11/22, 7:47 PM
#1

Mina naglar blir torra av nagellack och mår bättre utan.

Har du tagit ett blodprov för att se om du kan ha brist på någonting? Får du i dig normala mängder protein och dricker tillräckligt?

Olja och handkräm är bra för naglarna. Mina naglar blir mer sköra när de är torra. Därför så är det även bra att använda handskar t ex om man diskar eller hanterar vatten och rengöringsmedel.

Jag upplever att naglarna blir skörare om de går av. Därför så är det bra att ha dem lite kortare åtminstone en tid. Så kort som känns bra då.

Även formen på naglarna kan ha betydelse. Jag föredrar rent estetiskt mer rak form, men naglarna blir mer sårbara då och får lättare jack/går av från sidan, än med en lite rundare form.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 8/11/22, 7:47 PM av TatsuOni
B
8/11/22, 8:18 PM
#2

#1: har tagit blodprov förvisso ett bra tag sen. Men där konstaterades det att jag hade brist på det mesta. Äter därför tillskott.
Klippa dom gör jag när jag märker att dom blivit för långa. Men oftast hinner dom få jack som sen slutar med att det dras bort om jag tillexempel drar fingrarna i håret. (Hoppas du förstår hur jag menar)
Finns det verkligen inget medel man kan ha på för det ska va starka o inte gå av?

TatsuOni
8/11/22, 8:25 PM
#3

#2 Då kan det nog vara bra att ta ett nytt blodprov, för att se om du behöver få upp något värde ytterligare.

Naglarna växer inifrån, så det är kost och livsstil som är det viktigaste.

Det finns medel och nagellack som ska "stärka" naglarna. Det finns dem som menar att de fungerar. Min upplevelse är tvärtom med nagellack. Men då utgör jag ju från extremt starka naglar, så upplevelsen blir kanske en annan om man har skörare naglar.

Vad har du för form på naglarna?

Kan du inte ha med dig en nagelfil och fila så fort du får ett jack, så att nageln inte hinner gå av helt? Gärna en nagelfil av glasfiber. Absolut inte en billig fil i sandpapper.

Det är även bra att fila lite på nagelkanterna efter att man har klippt dem.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

B
8/11/22, 8:43 PM
#4

#3: vet inte riktigt vad för form. Har väldigt udda (i mitt tycke)naglar eller fingertopp kanske man säger? Lill och ring är fyrkantig/Square. Men lång, pek och tumme är i mer runda, fast dom blir bredare upptill om du förstår. Är inte bra förklara 😂
Skulle dom gå av lite hade jag inte brytt mig. Men nu blir dom så korta att det gör ont. Därför hoppas jag på hitta något mirakel att ha på tillsvidare.

TatsuOni
8/11/22, 8:46 PM
#5

#4 Börja med att fila till dem till en rundare form, för att minska risken lite.

Finns det någon situation där de oftare går av? T ex när du lyfter något?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 8/11/22, 8:46 PM av TatsuOni
B
8/11/22, 9:33 PM
#6

#5: jag har inte riktigt tänkt på om det finns något sammanband. Men jag tror nog att dom spricker/får Jack och då räcker det med att jag drar fingrarna i håret o den flisan drar los.
Men jag vet inte. När jag märker att jag har en sån spricka/Jack försöker jag klippa/fila för det inte ska dras bort så mycket. Men ibland är jag uppe i min egna värld o tänker inte på kolla naglarna..
är mycket i stallet men vet inte om det har något med saken att göra 🙈

Annons:
TatsuOni
8/11/22, 9:37 PM
#7

#6 Jag tänker att om du t ex skulle få jack i stallet, så kan det vara bra att använda tunna handskar.

Jag själv kan få sidojack i naglarna när jag t ex har dragkedja i metall på kläderna och skrapar i. Så jag försöker att köpa kläder med dragkedja i plast. När jag höll på med hästar, så kunde jag också skada naglarna vid vissa sysslor och där kunde handskar hjälpa till viss del.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: