Sköra naglar ibland
Mina naglar har alltid varit långa och starka och framför allt växt otroligt fort. Hela tonårstiden hade jag jättelånga naglar. Ibland tröttnade jag och klippte ner dem helt och hållet för de växte ju ut blixtsnabbt igen.
Sen blev jag utmattad under en period. Naglarna var som gummi och bara gick av hela tiden. Något var fel i kroppen. Sen kraschade jag helt och hållet och naglarna var bara sk*t. Det höll på i många år.
Jag trodde inte att jag någonsin skulle få långa naglar igen men rätt som det var växte de ut och blev snygga igen.
Nu håller det på så här hela tiden. Bra naglar i några månader och sen bara ris i ett par månader och sen rätt som det är växer de ut igen.
Vad är det som händer med naglarna eller i kroppen när det blir så här? Finns det en förklaring? Vad ska jag äta eller kanske låta bli att äta? Jag dricker massor av mjölk och har alltid gjort det. Påverkar det?
Någon har sagt att naglar och hår hänger ihop. Har man bra naglar har man bra hår men så är det ju inte. Jag har haft jättebra naglar men tunt och risigt hår i hela mitt liv.
>>>Malum domesticum<<<
Hur ser din kost ut? Utöver ditt mjölkdrickande då (
). När jag äter dåligt under en period så växer naglarna och håret långsamt och jag får dessutom finnar. Men när jag äter bra så blir naglarna, håret och huden mycket bättre!
Naglar, hår och hud hänger ihop på sätt och vis. Men bara för att man har friska och starka naglar så betyder det inte att håret måste ha samma kvalitet. Det beror ju på gener och andra faktorer också.
Men mjölk sägs vara bra. En vän till mig fick plötsligt långa naglar väldigt snabbt och hon berättade att hon inte gjort något annat än att dricka mera mjölk. ;)
Men som sagt, tänk över hur du har ätit de senaste veckorna/månaderna!
När vi har mycket onyttigheter hemma så brukar jag gå och småäta = jag orkar inte göra någon ordentlig mat under hela dagen = kroppen mår dåligt och mina kära naglar får ta stryk för det..
Men när det finns nyttigare grejer hemma såsom fullkornsbröd så blir det automatiskt att man köper hem andra nyttigheter och då äter jag väldigt bra ett tag framöver (tills det nyttiga tar slut och vi glömt köpa hem nytt dvs..)
En ond cirkel. ;)
*dubbelpost*

Ja, kosten är ju varierande över tid
men det är väl så att nageln växer ut på 4-6 månader så när det sköra är längst ut har man glömt vad man åt för 4 månader sen.
Men så är det väl sist och slutligen, bra kost är det viktigaste. Jag får väl rycka upp mig och laga mera mat. Men det hänger ihop med min sjukdom. När jag blev dålig orkade jag inte laga ordentlig mat.
>>>Malum domesticum<<<
Ja precis, därför är en bra kost året runt något som skulle sitta fint. 
Åh, sånt är livet! Men har man inget för sig så kan man ju alltid söka upp ett supergott och nyttigt recept, eller kanske leta efter tips på nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till. Äta en frukt då och då är ju också bra!

Men om jag är på semester eller utomlands kan jag direkt se det på nageln och för hur länge sen det var för det blir som en grop rätt över. Ingen mjölk. 
>>>Malum domesticum<<<