Dual forms
Är det någon här inne som använt sig utav dessa magiska formar ?😃
Vill höra era åsikter och gärna lite tips och trix ifall ni har några .
Har själv använt dessa flitigt nu i 6 månader och ångrar inte köpet ett dugg !
Möjligt att ja lagt denna i fel grupp , chansade lite vilt 😃
Vad är det för något?
**MVH Cerrolyn
Vilka av alla formar är det? :P är det dom man kan använd fler gånger?
Jag har använt mig av dual system forms! Gillar dem otroligt mycket då man får en jämn, välformad och glansig yta. Brukar däremot bara använda dem när jag gör transparenta naglar för nagellackdesigner, då det annars har krånglat så fort jag gjort fransk manikyr osv med dem :)
Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback
Kan någon förklara vad det är?
**MVH Cerrolyn
Dual system formar är formar som man kan bygga upp akrylnaglarna i (inte helt säker på att det går med gele) :)
Så här funkar de http://youtu.be/CFu0LUIqB2k
Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback
De har jag aldrig sett förr :O Måste ju bli som en lösnagel?
#5 Tack. 😃
**MVH Cerrolyn
Jag brukar fusk bygga i formarna ibland :) Genom att först göra smile line i valfri färg och låta det torka sen sätta i rosa och klämma fast på nageln så slipper man mallar och tippar ;)
Nått jag märkt är att doftfri akryl torkar så sakta i formen , vilket resulterat i att jag inte orkat hålla tills de stelnat till , då har jag slitit av formen i frustration , då de fortfarande varit "geggiga" och sen fixat till nageln igen och tagit den doftande akrylvätskan ;)
Kan ngn länka till dessa dualforms så man vet att man köper en bra form? :) Hur vet man att akrylen torkat så pass mkt i formen att man ska pressa fast den?
http://nagelgiganten.se/dual-system-forms-100-pcs-in-box-10-sizes-for-hands-p-3268.html
Dessa formar kör jag med , billiga och bra och de går att återanvända :) Jag kör på nagelgigantens egna akrylvätska (luktar jätte mycket) och den torkar snabbt i varma utrymmen så jag lägger i akrylen och pressar direkt mot nageln och håller fast i 30 sekunder , sen kan man släppa och låta den sitta ett tag till och skrapa bort överflödigt material ifall man tagit i för mycket i formen .
Tar man bort formen för snabbt blir det inte glansigt ovanpå så jag låter formen sitta tills jag gjort alla naglar på en hand (+ ca 2 minuter så att tummen/sista nageln får torka också) . Man kan knacka lite med andra handens naglar på formen så hör man när akrylen är hård/klar :)
Behöver man verkligen en dapping dish till akrylnaglar? :) Jag har sett att många doppar penseln i aktiveringsvätskan och sen direkt i pudret. Spännande! Har enbart kört med gel tidigare :) ska prova att göra akryl så fort jag får hem sakerna :)
Jag använder ett shotglas som jag diskar ur efter användning :)
#11 , Man måste hälla upp lite vätska i någon form av glas/porslins behållare annars kan man ju inte doppa penseln i vätskan :) men dappen dish som de säljer tycker jag är onödigt att köpa :)
Åh, tack för svar :) Hur starkt ska akrylvätskan lukta? Jag tycker att det nästan luktar igenom förp så jag kan tänka mig att det är en frän doft när man jobbar med den.
Min sitter kvar i lägenheten i ca 8 timmar efteråt även fast jag har stängd dörr och öppet fönster , så ska man hålla på med den doftande tycker jag att man ska sitta på balkongen (om det är vår/sommar) .. hehe :) Jag får oftast huvudvärk när jag håller på , så ska köpa en doftfri jag kör med inne då min är slut :) Akrylvätska har ju en speciell doft varesig det är vanlig eller doftfri , men med vanlig så får man räkna med att vädra hela lägenheten/huset efteråt :) Om man inte har utsug då (kostar väldigt mycket) .
Akrylvätska ska inte lukta igenom förpackningen men när man öppnar så känner man ju doften :)
Säkert väldigt tunn förp :) Tack! Men naglarna luktar inte sen?
säkert :)
nej det tycker jag inte , mina är helt doftfria nu fast har haft mina i 5½ vecka nu :) Kan dofta lite första dagen men inte starkt eller äckligt men de lägger sig med tiden (Vissa tycker de doftar andra inte) . tycker gelenaglar luktar mer när de är klara . :)
Har lite fler funderingar :) Om man använder tippar och hade tänkt att använda DF. Hur blir det då med den rosa akrylen? Den lär ju flyta över på den franska tippen? Är tanken att man måste göra egen fransk i DF trots tipp? Det blir ju en vacker glans av DF, om det blir ojämnt och man behöver fila så glansen försvinner, går den att återskapa med tex uv gel topcoat? :)
Hmm , de bästa jag tycker mer dual är att man slipper faktiskt sätta tippar 😃
Man skulpterar den franska tippen i dualformen (håll koll på tjockleken, de ska vara jämnt över hela tippen och inte tunnt på något ställe då spräcks det lätt , sikta på en tjocklek som är lika tjock som ett bankkort då är det perfekt !
Sen lägger man i den rosa och borstar lite över det vita (detta kommer inte synas för nu är det den sidan som är emot nageln) för att "förena" dom till 1. Sen medans de är blött trycker man denna mot nageln och woila ! Håll koll undertill bara då det är svårt att dosera rätt mängd i början och den rosa kommer smyga ut undertill :) Skrapa bort och blir det för mycket kvar eller att man glömmer så i detta fall är det grymt värt att ha en elfil 😃
Man kan också göra på ett annat sätt ;
1. Fäst vita tippar
2. Sätt rosa akryl (tunt!) på nagelplattan
3. Mät ut vilka dualforms som passar (sida till sida!)
4. Fyll dual med clear och pressa på
Det går typ inte att ersätta den lena ytan man får av dualforms , och behöver man fila så är det klart man använder gel top coat !
Nu är ju glansen man får av duals så hållbar att den satt kvar ända tills jag tog av mina , hade då haft de i 6½ vecka :)
Ett till problem jag stött på med dualforms är faktiskt att ska man skulptera i duals så tänk på att tippen blir hård efter franska smile-line !
Och när man då ska välja ut tippar så ska man absolut inte trycka ner de med våld för att se så de passar utan bara hålla de normalt .
Tex. Jag gjorde naglar förut och valde ut duals som vanligt , har storlek 2 på tummen . Tar tvåan och gör klart hela nageln och sen när jag pressar denna mot nageln ser jag att eftersom jag hade valt att göra kortare naglar (brukar annars ha väldigt långa) så sabbar den franska kanten allt . Den gör att man inte kan trycka utan att den vita går av på hälften .. När jag väl var klar och inspekterade hur det vart så såg jag att 1mm var fel (naglarna ska skulpteras rakt men man såg att på ena sidan så fattades det akryl) .
Läxan är nu lärd och de kommer aldrig hända igen . Delar med mig och hoppas ni förstår min konstiga beskrivning 😃