Era nagelrutiner
Hur ser era nagelrutiner ut? Hur ofta fixar du naglarna och vad gör du då?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
I snitt gör jag nog naglarna 1-2 gånger i veckan, ibland oftare och ibland mer sällan beroende på humör och inspiration.
Såhär ser min rutin ut:
- Tar bort ev. gammalt lack och tvättar sedan händerna för att bli av med resterna av nagellacksborttagningen
- Applicerar olja runt nagelbanden, över nageln samt på undersidan av nageln (just nu kör jag på Sally Hansen Nail Nutrition oil i Green Tea & Soy, funkar jättebra)
- Puttar ner och snyggar till nagelbanden
- När oljan fått verka en liten stund smörjer/gnuggar jag in den
- Filar och formar naglarna om det behövs, någon gång i månaden buffar jag dem även
- Tvättar bort eller torkar av oljeresterna
- Lägger ett baslack eller ett beautylack
- Målar/designar naglarna
- Avslutar med 1-2 lager topplack samt städar upp runt nagelbanden om det blivit kladdigt
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Varje dag (nästan åtminstone) så masserar jag in nagelolja på nagelbanden, varesig de är lackade eller ej.
Jag designar/lackar naglarna ca 1-2 gånger i veckan. Mitt mönster brukar då se ut såhär:
1. Tar bort eventuellt gammalt lack
2. Tvättar händerna och skrubbar naglarna/nagelbanden med en nagelborste
3. Filar och formar naglarna
4. Låter händerna/naglarna torka ordentligt och applicerar sedan ett baslack/nagelstärkare.
5. Lackar naglarna i den design/färg jag ska ha
6. Applicerar 1-2 lager topplack
7. Efter någon timme masserar jag försiktigt in nagelolja runt nagelbanden och eventuellt nagelbandscreme
Om jag endast ska ta hand om naglarna (inte lacka dem) så hoppar jag över steg 4-6 och applicerar istället olja över hela nageln och även under nageln för extra vård.
Jag fixar aldrig mina nagelband mer än att borsta rent dem med nagelborsten vid steg 2. De sitter där dem ska helt enkelt. 
Oljar nagelbanden varje dag, oftast med kokosolja på dagarna och innan sovdags Scratch Nail Food.
Gör som de flesta verkar det som, lackar om den 1-2 gånger i veckan, ibland fler, ibland färre gånger beroende på årstid och inspiration.
1. Filar formen
2. Tar bort gammalt nagellack med aceton, på vanligt vis eller folie-metoden (glitter)
3. Smörjer in handkräm och oljar naglarna med OPI Avoplex (doftar ljuvligt!)
* 3. Applicerar Sally Instant cuticle remover (detta gör jag bara var tredje vecka ungefär) och låter verka, skrapar sedan bort döda hudceller från nagelplattan.
- gör ingenting på ca 15 minuter och låter handkräm + olja sjukna in)
4. Tvättar händerna med mild tvål och bortsar naglarna med en mjuk nagelborste (mest vid nagelbanden och undersidan)
5. Låter torka helt
6. Applicerar nagelförstärkning
7. Applicerar mitt CND Stickey Base Coat
8. Dags för färg!
9. Seche Vite toplack
10. OPI Avoplex efter ca 10 minuter
Det bästa med denna rutinen är att själva appliceringen av nagellacket går sjukt fort. Det enda jag behöver vänta på att det torkar lite är min nagelförstärkning 
Jag är galen i krämer, och som tur är är det bra för naglarna, så så ofta jag kan, smörjer jag händerna, kanske 4 ggr om dagen. Sen, varje morgon och kväll blir det nagelolja, hemmagjord, med jojobaolja,ricinolja,vitamin e olja och tee tree olja.
Sen en gång i veckan blir det maikyr:
1. Borttagning av nagellack.
2. Smörjer med fet kräm, sen tvättar händerna, bara för att naglarna inte ska vara så torra.
3. Filning och buffring(bara ytterst på naglarna för att få en mjuk kant, och ungefär varrannan månnad, på hela naglen)
4. Tar på någon typ av body scrub, och gnuggar in i händerna och naglarna och sen tvättning igen.
5. Tar på nagelbandsrengöring från depend och skrapar bort död hud från naglen.
6. Ev puttar bak nagelbanden
7. Sen blir det skrubb med nagelborste, på naglarna, och under.
8. Vänta någon timme.
9. Tar på handsprit (för att få bort all olja och kräm från naglarna, så att nagellacket fäster bättre)
10. Tar på min nagelstärkare, och baslack; LCN Diamond Power.
11. Vanligtvis väntar jag någon dag innan jag fostätter målningen, men ibland går jag vidare direkt.
12. Färg!
13. Seche vite toplack
Klart ! 
#3 Var har du köpt Sally hansen cuticle remover? Jag hittar inte den någonstans.. 
#5 Kicks har den.. eller hade i höstas i alla fall. Annars tror jag Lindex brukar ha den också 
6# Okej, kicks slutade sälja den för ett litet tag sen, men jag ska kolla på lindex nässta gång jag är där :)
Ehhm vad ska jag säga, inget
precis börjat och då var det nagelbands & nagel rengöraren, skrubba med borsten, skölja av naglarna, nagelolja, nagelbandscreme och till sist skyddande baslack.
Kom presis på att jag glömde köpa nagelförstärkare, jaja få göra det nästa vecka.
**MVH Cerrolyn
Jag är inte så duktig alls !!
1 jag tar bort nagelacket på kvällen
2 tvättar händerna noga o smörjer händerna
3 nästa dag tvättar jag händerna noga igen gärna efter duchat eller diskat en del då tar jag bort ev hårda kanter på naglarna filar o fixar nagelbanden
4 lackar nu har jag Gellack så det är lite annat det kommer få rutin på det oxå
Jag brukar byta lack var 7-9 dag när topplacket försvunnit och färglacket börjar lossna.
- Först tvättar jag bort allt lack från naglarna och tvättar naglarna med vatten för att få bort den torra färgen (jag antar att removern försvinner)
- När jag torkat händerna och naglarna med en handduk så använder jag myrraolja och låter den sitta ca 5-10 minuter innan jag torkar av oljan med en mjuk näsduk
- Om mina naglar är långa och vid behov, så använder jag nagelhärdare
- Sedan smörjer jag händerna med en lotion och masserar in det vid nagelroten och på nagelbanden
- När hudkrämen absorberats så målar jag naglarna på nytt 😃
Egentligen så borde jag ha "vilodagar" och vänta med lack ca 2 dagar och bara använda myrraolja för att återfukta dem, men jag har (än sålänge) ganska starka naglar, så jag brukar bara köra på 😛
tar bort befintligt lack med acetonfri nagellacks borttagning. Tvättar händerna noga, smörjer naglar och nagelband med barnolja, väntar tills det torkar. Lackar på med genomskinligt lack. Sen målar i de färgerna jag vill ha, sen lackar med topcoat :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi